saanen ihmetellä, saanen motkottaa!

Lauantai 10.2.2024 klo 19.33


En tiedä onko asiasta vai asian vierestä, mutta postia tuuppasin taas Väylävirastolle, asiana Espoo - Salo oikorata

Yleissuunnitelma on uudestaan nähtävillä 10.1.-9.2.2024. Löydät nähtävillä olon kuulutuksen täältä Tämä on ulkoinen linkki. Espoo-Salo oikoradan yleissuunnitelma on ollut aiemmin nähtävillä 12.12.2022-12.1.2023 sekä  8.11.-8.12.2022. Suunnitelma laitetaan uudestaan nähtäville suunnitelmaraporttiin tehtyjen päivitysten ja täydennysten johdosta. Raporttiin tehdyt päivitykset on esitetty muutosmerkinnöillä. Suunnitelmaan aiempien nähtävillä olojen aikana saadut muistutukset ja lausunnot otetaan huomioon sellaisenaan eikä niitä tarvitse toimittaa uudelleen. 

Tällaista tekstiä meni 8.2.2024:

Vaikka tämä hallitus ei aloitakaan junaradan rakentamista läpi Salon kaupungin (suuntana Espoo), niin saanen silti esittää, mitä mieltä suunnitelmista olen.

Jos Aurajoen alueen maapohja teettää tällä hetkellä lisäkustannuksia, niin kyllä nyt viimeistään olisi aihetta tarkistaa millaiseen maapohjaan rataa on Salossa suunniteltu.

Kun Salon lukion viereltä suunnataan Mahtinaisentielle, niin tullaan peltoalueelle, joka tulvii sateiden aikana. Viimeisin uutinen on hyvinkin tuore:  

Mahtinaisentien alikulku täyttyi taas vedellä – pelloilta virtasi runsaasti vettä lumen sulamisen vuoksi https://www.sss.fi/2024/02/mahtinaisentien-alikulki-tayttyi-taas-vedella

Onko Mahtinaisentien alikulkutunneli vaarassa romahtaa? https://www.sss.fi/2023/10/onko-mahtinaisentien-alikulkutunneli-vaarassa-romahtaa

Hyvästi, sorsat! Mahtinaisentien pyörätietä on lopultakin alettu tyhjentää https://www.sss.fi/2023/09/sorsalampi-tyhjenee/

- nuo ovat Salon Seudun Sanomien linkkejä. Toivottavasti SSS kuvat näkyvät teille väylävirastolaisille.

Liitteeksi (jos liittäminen onnistuu) laitan Salon kaupunginvaltuuston kyselytunnin pöytäkirjan 3/2017.  Se kertoo, millaista maaperä po. alueella on. Silloisen kaupunkijohtaja Lauri Innan  sanoin mm: ”Tien pohja on pehmeä eikä sitä saada täysin tasaiseksi.”

Tämä tieto..

Espoo-Salo-oikorata ylittää Kantatien 52 sillalla eikä Kantatiehen 52 kohdistu mitään toimenpiteitä. Suurten erikoiskuljetusten reitti on otettu huomioon sillan alituskorkeutta mitoitettaessa.

.. antaa kuvan, että tuosta noin vaan rakennetaan silta! 

Auto kulkee vaikka hitaamminkin notkuilevaa maantietä pitkin, mutta miten käy junan, jos rata pettää. Kun Mahtinaisentietä rakennettiin, niin pahimmissa paikoissa kovaa pohjaa tuli vastaan vasta yli 100 metrissä.

Radan rakentamisen kustannukset pelkästään Salon alueella tulevat olemaan kohtuuttomat sekä Lukkarinmäen halkaisun että tähän Mahtinaisentielle päin suuntaavan alueen kohdalla. Mikähän taho joutuu maksajaksi?

Ja miksi tällaistakin suunnitelmassa vielä esillä pidetään: Ratageometriaan on lisäksi suunniteltu varaukset asemapaikolle seuraavasti:

Myntinmäki, Espoo

Huhmari, Vihti 

Nummi, Lohja (todennäköisesti toteutetaan vain raiteenvaihtopaikkana) 

Lahnajärvi – Siitoonjärvi, Salo 

Suomusjärvi, Salo 

Muurla, Salo

– siis mm. Muurlaan asemapaikkavaraus.

Ei tarvitse kovinkaan kummoinen ennustajaeukko olla, kun voi todeta, että Muurlaan ei ikinä tule niin paljon asukkaita, että aseman rakentamista mikään taho tulevaisuudessa edes esittäisi.

Minun mielestäni Salo-Espoo välin ratasuunnitelma on susi jo syntyessään.

t. Marjatta Halkilahti

Salo, Muurlan kaupunginosa

 

 


Kommentit

12.2.2024 19.58  Veronmaksaja

Joskus tuntuu, että ovatko radan suunnittelijat edes paikan päällä käyneet katsomassa paikallisia olosuhteita ja maaston muodostusta. Ja radan aiottu linja on kuin kiveen kirjoitettu. V-Suomen Liitto kun sanoo, että se on siinä, vaikka sillä on kuinka luontoa tuhoava vaikutuskin, koska se tulee täysin uuteen maastokäytävään ainakin Salosta Espooseen päin.
Ja suuret ovat riskit maaperän suhteen. Se aiheuttaa isoja kustannuksia.
Ja mitä radan rakentamisen kustannuksiin tulee, niin Salo käsittääkseni sitoutuu maksumieheksi tähän miljardeja maksavaan hankkeeseen. Ja vielä vain hallituksen päätöksellä. Valtuustolta ei kysytty mitään, vaikka kysymyksessä on investointi ja vieläpä iso! Ja entä veromaksajilta, eipä heiltäkään!

12.2.2024 21.06  Kysyn vaan

Rantarata kuntoon, oikaisuja mikäli tarpeen ja kaksoisraiteita tai kaksoisraideitus myös Salo-Karjaa välille, jos siten saataisiin tukkien kuljetuksetkin sujumaan. Tuskin tulisi kalliimmaksi kuin koko pitkä pätkä täysin uusi rataväylä "tunnin junalle"!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini