ja rahaa palaaTiistai 13.12.2016 klo 13.47 Paljon ei ollut. Nimittäin yleisöä eilisessä info-, keskustelutilaisuudessa kaupungintalolla. Olisi sitä saanut ainakin päättäjiä olla paikan päällä enemmän. Jos eivät tilaisuuteen päässeet, niin toivottavasti istuivat netin ääressä. Ei se ole vieläkään myöhäistä. Linkki on tässä:http://recording.videravirtualoffice.com/tcs/#page:recordingList&pageNumber:1 Entiset Nokia -konkarit esittivät hyviä ja kiperiäkin kysymyksiä. Sensijaan kaupungin johdossa olevien vastaukset eivät ihmeempiä plussapisteitä hankkeen puolelle saamiseksi antaneet. Päinvastoin. Minulle ainakin tuli entistä selvemmäksi se, että vihreää valoa en vilkuta, kun tästä teollisen internetin osaamiskeskittymän perustamisesta Microsoftin tehdaskiinteistöön ensi maanantaina (kaupunginvaltuuston kokous) lopullista päätöstä väännetään! Rahaa palaa aina vaan. Tämäkin mokoma tänään Salon Seudun Sanomissa: Salon kaupunki tutkii, millaisia mahdollisuuksia hyperloop voisi tarjota alueelle. Kaupunki aikoo teettää aiheesta taloudellisiin ja teknisiin kysymyksiin keskittyvän raportin, jonka tekemiseen on varattu maksimissaan 60 000 euroa. Työ on parhaillaan julkisessa kilpailutuksessa, joka on avoinna 29. joulukuuta asti. Raportilta toivotaan vastauksia moniin kysymyksiin. Ydinkysymyksenä on, millaisia maankäytöllisiä ja kaavoituksellisia vaatimuksia testiradan rakentamiseen liittyisi. – Se on iso kysymys, voidaanko olemassa olevia tie- ja rataväyliä mahdollisesti hyödyntää, sanoo ohjelmapäällikkö Anita Silanterä Salon kaupungilta. Ulkopuolisen konsulttityön hankkimisen lisäksi Salo aikoo palkata määräaikaisen projektiasiantuntijan selvittämään hyperloopin mahdollisuuksia. Asiantuntijalta toivotaan etenkin valmiuksia kartoittaa nopealla aikataululla, olisiko Salossa edellytyksiä hyperloop-testiradan ja innovaatiokeskuksen perustamiselle. Kaupunki on varannut yhteensä 100 000 euroa hyperloop-asian selvittelyyn. Lisäksi Tekes rahoittaa hanketta. Hyperloop on liikennemuoto, jossa magneettikentän päällä leijuva kapseli kiitää tunnelissa jopa 1 200 kilometriä tunnissa. Putki on pumpattu lähes tyhjäksi ilmasta, jolloin ilmanvastusta ei ole. Hyperloop One -yhtiö kehittää ja testaa liikennevälinettä Nevadan autiomaassa Yhdysvalloissa. Toimivaa hyperloopia ei ole vielä olemassa. Kun minä Hyperloopista kysyin § 28 Marjatta Halkilahden kysymys Hyperloop-aiesopimuksesta Marjatta Halkilahti teki 5.9.2016 pidetyllä kyselytunnilla seuraavan kysymyksen: ”Helsingin Sanomat uutisoi 1.7.2016, että Salo on sopinut aiesopimuksen Hyperloop One –yhtiön kanssa liikennöintiputken rakentamisesta Salon ja Turun välille.Kuka on antanut luvan aiesopimuksen tekemiseen/hyväksymiseen ja millä valtuuksilla?Onko tähän käytetty kaupungin rahaa? Jos on, niin kuinka paljon ja miltä talousarvion momentilta? Marjatta Halkilahti valtuutettu” niin kaupunginjohtaja vastasi näin: Kaupunginjohtaja vastasi, että rakentamista koskevaa sopimusta ei ole tehty vaan kyse on ollut suunnittelusta. Muilta osin kysymykseen vastataan seuraavalla kyselytunnilla. Kaupunginjohtajan vastaus: Kaupunginjohtajan viranhaltijapäätöksellä 12.5.2016 § 2 kaupunki osallistuu PSSselvityksen (Preliminary Scoping Study) kustannuksiin osana alueellista rahoituskokonaisuutta 5000 euron summalla. Kustannukset katetaan elinkeinokehityksen kustannuspaikalta 1816 5205 8703. Selvityksen laatija on suomalainen FS Links Ab. Kaupunki on avustanut yksittäisten Salossa järjestettyjen tilaisuuksien järjestelyissä ja esim. antanut tilojaan niissä käytettäväksi. Muulta osin hyperloop-työhön osallistumisen kustannukset ovat muodostuneet vain työajan käytöstä ja matkustuskustannuksista. Eiköhön kaupunginjohtaja minulle vastausta antaessaan jo tiennyt, että ei tuo tuohon 5000 euroon jää. Olisi voinut reilusti kertoa, että muutaman päivän päästä kaupunkikehityspäällikkö tuuppaa hyperiin 100 000 rahaa. Ei se nyt oikein ainakaan minulle seliseliksi käy, että kaikki on ok ja, että onhan meillä nyt esim. alhainen velkamäärä per asukas (n. 2300 euroa kertoo TA 2017). Sitä eilenkin esille nostettiin. Annetaan ymmärtää, että nämä nyt ajatellut, osittain jo päätetytkin hankkeet (jos ja kun ne vielä ovat epävarmoja ja riskialttiita), ovat rahallisesti pieniä satsauksia, mutta tuovat mukanaan jotain suurta. Minun silmissäni ne eivät sitä tee. Asukkaille tarjottavissa palveluissa kyllä pihistellään. Mm. vanhustenhoito on ajettu niin alas, että hirvittää. Hupsista! Taisi tässä tätä kirjoittaessa kiukkuvaihteeni kipasta vitoselle. Taidan siirtyä joulukorttien kirjoittamiseen. Ja juu: juon kupillisen kaffeeta! |
|
13.12.2016 19.47
Marjatta
Ei ole paljon aikaa siitä, kun tässä cityssä piti pieniä puroja löytää. Se tarkoitti säästökohteita. Muutaman tonnin säästö -ehdotusta jossain pidettiin niin-niin hienona, että. Aika monta puroa se nyt tuohon Hyperlooppiinkin aiotaan valuttaa. Hanke on minun silmissäni melkein kuin aprillipila. |
13.12.2016 20.09
T.A.Vallinen
Paikka, mist sitä rahha pitäs löytty, on kansalaiste kukkaro seinämitte välist. Mut ku ei tahro löytty. |
13.12.2016 21.07
Marjatta
No just juu. |
13.12.2016 22.19
T.A.Vallinen
Nii moititaa juu. Liponen alotti jo 20-vuotta takasippäin eläkeläiste ?moittimise?, kun meni keksimä sen taitetu eläkeindeksin. Siin(äkä) demarioivallukses ei ollu päät ei hänttä. |
15.12.2016 15.29
Mää Kylält.
Me Eläkelise jos saisimme sen, mikä joskus on työeläkke suuruudeks luvattu, niin sillähän me nostettaisiin kotimainen kulutus lamasta. Verotulotkin valtiolle ja kunnill nousis siin samass. Me vietettäis sitä o m a a a i k a a , joka meil jäi moneltaki elämätt, ku ensiks oltti kotoväkke auttamass pelto- yms. töissä ja palkkatyöhön heti ku koulu oliva käytty. Nuorina naimissi, oma huusholli lapsineen työllisti kaiken vapaa ajan. Ei tullu miäleenkään nykyihmisten hokema "laatuaikaa" ja "omaa aikaa". Niitte aika olis meillä n y . Ei kovin kaua oll enä aikka vartto. |
Marjatta Halkilahti
Merkillisesti sitä rahaa löytyy kaupungin kassasta tällaisiin "haihatteluihin", kun todellisiin (vanhusten, lasten, hoivakoteihin, kouluihin,) kuluihin asukkaiden hyväksi väitetään, ettei rahaa vain ole. Ja miksi suunnitella jotain hyperlooppia, kun se tunnin junakin on vasta puheissa.