mennyttä ja tulevaaMaanantai 15.10.2018 klo 12.49 Minun mielestäni koulujemme tulevaisuus on piilotettuna hienon nimen alle. Puhutaan oppimisympäristöselvityksestä, vaikka selvästi jo ensimmäinenkin vaihe kertoo tällaisia: Ensimmäisen vaiheen toimenpide-esityksetHermannin koulu Ylhäistentien tien kiinteistön muuttaminen Hermannin koulun käyttöön. Kotitalousluokkien rakentaminen ja muuntojoustavat oppimistilat. Liikuntatilojen ja käsityötilojen rakentaminen Ylhäistentielle / uudisrakennus. Uskelan koulu/Kavilankatu Kavilankadun (luokat 1-6) siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Torikadun muutostyöt muuntojoustaviksi oppimistiloiksi (1-6 lk.) sekä pihan muutostyöt. Kansalaisopisto Kansalaisopiston siirtäminen Torikadun kiinteistöön. Aikataulu: 8/2020 Kirkonkylän koulu, Perniö Uudisrakennus Saurun koulu, Perniö Saurun koulun toiminnan lakkauttaminen ja siirtäminen Kirkonkylän koulun uuteen koulurakennukseen Ollikkalan päiväkoti Päiväkodin siirtäminen Ollikkalan kouluun Märynummen koulu Uudisrakennus Märynummen päiväkoti Toiminnan siirtäminen Märynummen koululle uudisrakennukseen Halikon lukio Vaihtoehto 1: Halikon lukion yhdistäminen Salon lukioon, toiminta Salon lukion tiloissa Sinilinnun päiväkoti, Halikko Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. Kärävuoren päiväkoti, Halikko Toiminnan siirtäminen Kuruntien (Halikon lukio) kiinteistöön. Tilojen ja pihan muuttaminen päiväkotikäyttöön. ..Em. esityksen mukaan meille on siis tulossa koulujen ja päiväkotien, myös kansalaisopiston, paikasta toiseen siirtämisiä, upouuden rakentamista ja käytössä olleiden paikkojen muokkaamista. Oppimisympäristö saa seurakseen toisen, olevinas hienon sanan. Se on muuntojoustava. Meille tulee muuntojoustavia oppimistiloja. Ja rahaakin tarvitaan. Sitä tarvitaan paljon. Mutta sitäpä eivät työryhmäläiset kerro, mistä sitä saadaan. Jos tuo kaikki toteutetaan, jos nuo valtuustossa siunauksen saavat, niin kyllä tässä melkoista menoa tulossa on. Selvityksen työryhmä antaa jo ykkösvaiheessa omanlaisensa Schindlerin listan. Alkuperäinen sentään pelasti, ettei kuolemaan joutunut, mutta salolainen schindler pyörittää kaupunkilaisia kuin karusellissa. Päättäjillä tulee olemaan kova paikka, kun päättävät, ketä kyydistä tiputetaan ja ketä pelastetaan. -- Ja sitten vähän selitettä esiin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Oppimisymp%C3%A4rist%C3%B6 Suomessa alettiin 1990-luvun puolivälissä hyödyntää internetiä myös opinnollisiin tarkoituksiin. Edelläkävijät korostivat, etteivät he rakenna internetiin luokkahuoneita. Kun ei muuta sopivampaa termiä ollut käsillä niin he alkoivat puhua oppimisympäristöistä, vaikka oikeampi termi nykyisin olisi oppimisalusta. Kysynpä nyt vaan tässä välissä, jotta mitä ihmeen o p p i m i s y m p ä r i s t ö ä tässä nyt hoetaan ja sen nimissä esitetään vaikka mitä, kun ei kuitenkaan muuta tarvita kuin tietsikka ja yhteys jonnekin. Siis opiskelua verkossa! Ja se toinen hienous on muuntojoustavat oppimistilat. Tässä yks: "Vaikka rakennus ei jousta, kalusteilla voi tehdä pieniä mullistuksia." https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005788988.html Tulee sellainen olo, että oppimisympäristöselvitystä laatinut työryhmä on huijannut itseään (tai onko heidät huijautettu?), hienouksiin, jotka ovat jo olemassa. Ei tarvita kuin ripaus järjen käyttöä, niin muutama paikka on sillä ok. Sisäilma-ym. ongelmia ei saa olla, mutta muutoin: maalaisjärki kunniaan kiitos! -- http://www.sss.fi/2018/10/salon-apulaiskaupunginjohtaja-kouluselvitysta-jatkettava-heti/ http://www.sss.fi/2018/10/oppimisymparistokeskustelu-tarjosi-salin-taydelta-taistelutahtoa/ |
Marjatta Halkilahti