Kalevilta lainattua tekstiä

Perjantai 31.1.2025 klo 23.07


Tässä alla tekstiä Kalevi Kämäräisen puheenvuorosta. Kyseessä tämä piip tunnin juna, anteeks Länsirata! 

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/ppp-pysaytetaan-petterin-pikajuna-oikorata-oikoo-ratalakia/

Yleissuunnitelman hyväksymisesitykset[11] ovat lähinnä länsiradan esittelyä ellei halua puhua suorastaan mainostamisesta. Konkreettisena esimerkkinä sivuilla 42 (47) ja 43 (47) todetaan ikään kuin ohimennen radan huono hyöty-kustannussuhde, mutta ei perustella miksi on päädytty esittämään (ja hyväksymään) yhteiskuntataloudellisesti huono hanke (Hista – Salo hyväksymisesityksessä vastaava tieto on sivulla 53 (57)). Vielä muuten todetaan, etteivät yhteiskunnan ponnistukset radan eteen todennäköisesti lopu rakentamiseen:

”Hankearvioinnin vaihtoehdot eivät ylitä yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa (H/K=1,0).

  • Hankkeen kannattavuus paranee, mikäli matkustajia on ennakoitua enemmän: kysynnän kasvu edellyttäisi voimakkaita liikennepoliittisia toimia, jotka lisäisivät junaliikenteen kysyntää.”

Ratalain alkuperäisversion 6 §:ää koskevien esitöiden mukaan (kuten todettu, säännös on siirtynyt osaksi 5 §:ää):

12 §. Yleissuunnitelman sisältö. Pykälässä säädettäisiin yleissuunnitelman sisällöstä. Yleissuunnitelmassa tulisi esittää selvitys, miksi yleissuunnitelman tarkoittama ratahanke on tarpeen siten kuin rautatien rakentamisen edellytyksistä 6 §:ssä säädetään. Tutkitut vaihtoehdot olisi selvitettävä. Radan liikenteellisiin ja teknisiin perusratkaisuihin kuuluisi radan leveys ja korkeus sekä esimerkiksi se, rakennetaanko rata henkilö- vai tavaraliikenteen radaksi ja onko radalla tasoristeyksiä. Radan sijainti on osoitettava sellaisella tarkkuudella, että maanomistajat ja muut asianosaiset pystyvät arvioimaan riittävällä luotettavuudella hankkeesta heille aiheutuvat vaikutukset. Käytännössä tarkkuus riippuu maastosta ja ympäröivästä maankäytöstä.

– – -”[12]

Länsiradan yleissuunnitelmassa kerrotaan lopputuloksesta, mutta ei avoimesti siitä, miten lopputulokseen on päädytty. Siksi suunnitelmaa koskeva päätös on mielestäni täysin puutteellisesti perusteltu ja siten lainvastainen[13]. Lisäksi puutteet ovat niin suuret, ettei hallintotuomioistuin kykene niitä korjaamaan (vrt. KHO:n ennakkoratkaisun kohdat 43 – 45).

Siksi on syytä vaatia asian palauttamista Traficomin ja Väyläviraston käsittelyyn. Ratalain 94 § 1 momentin mukaan yleissuunnitelman hyväksymispäätös on täytäntöönpantavissa valituksista huolimatta, jollei muutoksenhakutuomioistuin toisin määrää. Onkin paikallaan myös vaatia, että tuomioistuin ”määrää toisin”. Valitus on tehtävä viimeistään 19.2.2025[14].

--

4. Johtopäätös: yleissuunnitelmaa koskevasta päätöksestä kannattaa valittaa

--

5. Turun tunnin junaa vastustava kansalaisaloite

Kannattaa varmuuden vuoksi myös allekirjoittaa Petterin pikajunaksikin kutsuttua hanketta vastustava kansalaisaloite.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973

--

Piiitkä on kirjoitus, mutta kannattaa lukea. Kannattais niidenkin, jotka hanketta puolustavat.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini