jaa että poolia

Perjantai 20.4.2018 klo 13.14


Tämän päivän Salon Seudun Sanomissa vanhuspalveluiden johtaja esittää Salon kotihoitoon 20 hoitajan sijaispoolia.

Piti oikein googlettaa, mitä se semmonen pooli on. Ettei vaan tarkoittaisi jotain juomismaljaa.

No tätä tarkoittaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pooli

..

Tämä kopio tässä alla on Vanhusneuvoston pöytäkirjasta 27.1.2011:

3§ Salon kaupungin vuoden 2011 talousarvio vanhustenhuollon osalta
 

Vanhuspalveluiden johtaja Hannele Lyytinen esitteli ko.asiaa.Tavoitteena on järjestää ikääntyneelle salolaiselle keskeiset peruspalvelut asukas- ja asiakasturvallisesti.Vuonna 2011 vanhuspalveluilla käytettävänä 607 000€ yhdistysmisavustusrahoja, joita suunniteltu käytettäväksi mm eri Salon alueilla tapahtuvaan hyvinvointiteknologian käyttöön, ympärivuorokautisen hoidon apuvälineisiin, määräaikaisten projektityöntekijöiden palkkaamiseen sekä Paukkulan arviointiyksikön perustamiseen. Salon kaupunki mukana hyvinvointiteknologiahankkeessa, johon hankeanomus meneillään. Vanhuspalvelut vastaavat Valviran ohjeistukseen koulutettujen työntekijöiden osalta vakanssimuutoksilla. Sijais- ja henkilöstömäärärahoja vähennetty, kaupunki suosittelee ns.talkoovapaita henkilöstölle. Käytännössä tämä ei onnistu vanhuspalveluissa. Ratkaisuna mm pyritään tasaamaan henkilökuntamitoitusta eri yksiköissä ja kotihoidossa ja irrotetuista vakansseista perustetaan varahenkilöjärjestelmä helpottamaan sijaispulaa. Kajalakodin tyhjennys alkanut, koska kiinteistö ei vastaa vanhusten hoidon nykyaikaisia vaatimuksia paloturvallisuuden suhteen. Tavoitteena tyhjentää Kajalakoti vuoteen 2015 mennessä. Tämän lisäksi ympärivuorokautisen hoidon yksiköistä Paukkulakoti, Pahkavuoren ryhmäkoti sekä Moision vanhustentalo täyttökiellossa. Mahdollisesti vanhuspalveluissa syntyy vuoden aikana lisämäärärahan tarve johtuen alhaisista henkilömitoituksista.

Hannele Lyytisen puheenvuoron jälkeen ko.asiasta käytiin keskustelua. Huolestuneisuutta ilmaistiin säästöjen kohdistumisesta ikääntyviin ja mm ympärivuorokautisen hoidon yksiköiden lakkauttamiseen liittyen sekä siitä aiheutuvista kustannuksista. Keskustelua käytiin myös siitä, kuormittaako ympärivuorokautisten paikkojen vähennys erikoissairaanhoitoa. Tavoitteena on, että näin ei kävisi.

Ehdotus: Merkitään tiedoksi.
Päätös: Merkittiin tiedoksi.

..

Kysynpä vaan tänään, tässä ja nyt: Mihin tämä vuonna 2011 esille nostettu "irrotetuista vakansseista perustetaan varahenkilöjärjestelmä helpottamaan sijaispulaa" on vuosien varrella hukkunut?

Hoitajapulan syyksi laitetaan nyt yksityisten hoitolaitosten tänne tulo.

Just ja juu! Kyllä se syy olla pitää!

Kysyn toisenkin kysymyksen: Kukahan vanhustemme hoitopaikkojen vähennykset on vuodesta 2009 lähtien junaillut ja suunnitellut?  

Eiköhän se ole ollut vanhuspalveluiden johtaja ihan itse!

Valtuusto on toiminut sen mukaan, mitä vanhuspalveluiden johtaja on ensin sote -lautakunnalle esittänyt ja mitä se on sitten suht koht mukisematta hyväksynyt. Teema on ollut, että valtakunnallisten ohjeiden mukaan mennään tai no, enemmänkin on annettu ymmärtää, että niiden mukaan on mentävä! Paikkoja on koko kuntaliitoksen jälkeisen ajan hoettu olevan yli sen, mitä valtakunnan tasolla suositellaan ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että paikkojen suhteen taidetaan olla alle maan keski-arvon.

Parutaan tässä nyt sit, että yksityiset tuloo!!!

Kyllä ne salolaisen hoitolaitostarpeen, sen markkinaraon ovat hoksanneet. Siis yksityiset. Mikseivät olisi? Mikseivät myös hoitajat?

Asiasta kolmanteen. Kun niin kovin on noitten valtakunnallisten suositusten perässä juostu, niin miksi sitä ei tehdä kautta linjan? Miksei sitä sovelleta esim. vanhustemme ruokailuun, ruoan kotiin saamiseen?

Valtuustoaloitteeni 16.4.2018 valtuuston kokoukseen oli tällainen:

 

Salon kaupunginvaltuusto

16.4.2018 

Valtuustoaloite

 

Salon kaupunki pitää tärkeänä, että ikäihmiset asuvat mahdollisimman pitkään omissa kodeissaan. 

Ravitsemissuositukset täyttävän ruoan valmistus ei kuitenkaan enää kaikilta onnistu, joten tukipalveluihin kuuluva ateria kotiin kuljetettuna pitäisi tällaisille ikäihmisille antaa, jos he palvelua kaupungilta pyytävät.

Kaupungin itse laatimat myöntämiskriteerit ovat nyt sellaiset, että ateria kotiin kuljettuna annetaan vain säännöllisen kotihoidon asiakkaille. Valtakunnan tason ohjeistus ei tällaista rajausta tee, vaan katsoo, että tukipalveluja voivat saada myös sellaiset, jotka eivät muuta kotipalvelun tai kotihoidon palvelua tarvitse.

Esitän, että kaupungin tukipalveluista ateria kotiin kuljetettuna, poistetaan seuraavat kriteerit: Ateria on tarkoitettu säännöllisen kotihoidon asiakkaalle, joka ei itse tai omaistensa avustuksella pysty valmistamaan/lämmittämään ruokaa eikä kykene kulkemaan ateriointipaikkaan. Ateriapalvelu perustuu palvelun jatkuvaan tarpeeseen ja se toteutetaan viitenä arkipäivänä viikossa, ei harvemmin. 

Edellä olevan tilalle esitän, että kaupunki ottaa käyttöön ja toimii Valtioneuvosto ja ministeriöt sivustoilta, sosiaali- ja terveyspalveluiden kotihoito ja kotipalvelut -kohdassa olevan ohjeistuksen mukaan: ”Tukipalveluita voivat saada myös henkilöt, jotka eivät tarvitse muuta kotipalvelun tai kotihoidon palvelua.” 

 

..

  

Päivittäisen ruoan kotiin antamisen perusteiksi pitää voida hyväksyä se, että matka lähimpään kaupungin ruokalapaikkaan on pitkä ja/tai hankala.

Uskon, että käytännön toteutus edellä olevaan onnistuu, jos sitä pohditaan yli hallintorajojen. Saman pöydän ääreen istutetaan niin vanhuspalvelujen kuin ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden, liikenne- ja kuljetuspuolen työntekijöitä ja mukaan kutsutaan myös vapaaehtoissektorin toimijoita. 

Jos ikäihminen on huonosti liikkuva, mahdollisesti myös autoton ja toivoo mahdollisuutta päästä ruokailemaan kaupungin ruokalapaikkaan (kaipaa ruokailun lisäksi sosiaalista tapahtumaa), niin em. joukko osaa varmasti tehdä ehdotuksia kulkemisen osalta ja jos ruokalapaikkaa ei kaikissa kaupunginosissa ole saatavilla (ruokasalit liian pieniä, rakennuksissa liikkumisen esteitä tm.), niin sitten voivat tehdä ehdotuksia siitä, miten päivittäinen lounas voidaan toimittaa palvelua tarvitsevan ja sitä pyytävän kotiin.

Valtakunnan tason ohjeistuksessa todetaan, että ”kunta voi tuottaa tukipalvelut itse tai ostaa ne yksityisiltä palveluntuottajilta.” Kaupunki voi siis palvelun tarvitsijalle antaa myös palvelusetelin. 

  

Marjatta Halkilahti 

kaupunginvaltuutettu 

KD sitoutumaton

Seliseli, vastaus, kun se aikanaan annetaan, tulee olemaan mahtava! Kaikki konstit ja keinot varmaan käytetään, jotta nykytilanne voidaan pitää pystyssä. Jos ei muuta niin, kuljetuksista kehitetään yks este. Mutta: onhan meillä POSTI. Kyllä se kuljettaa.

http://kuntalehti.mail-pv.fi/a/s/23554726-7d70f4dbcd39111a2a02b6796473a1c5/1570609

Niin ja noihin kaupungin arvoihinkin voisi tarrata. Että ei pidä luvata, jos ei pystytä lupauksiin myös vastaamaan!

5.2. Arvot

Kaupungin arvot ovat se perusta, jolle toimintamme rakentuu. Arvot ovat pysyvästi tavoiteltavia ja arvostettavina pidettyjä ominaisuuksia, jotka ohjaavat toimintaamme. Salon kaupungin arvot ovat asiakaslähtöisyys, rohkeus, vastuullisuus ja oikeudenmukaisuus

Asiakaslähtöisyys on sitä, että meidän on tunnettava sekä ulkoiset että sisäiset asiakkaamme ja ymmärrettävä heidän tarpeensa myös yksilöinä. Meidän on kehitettävä palvelujamme yhdessä asiakkaittemme kanssa niin, että ne vastaavat heidän muuttuviin tarpeisiinsa ja tätä kautta rakentavat joka päivä parempaa Saloa.

Rohkeana kaupunkina tartumme uusiin asioihin ja mahdollisuuksiin avoimin mielin, opimme epäonnistumisista, teemme yhteistyötä yli rajojen sekä uskallamme tehdä myös vaikeita päätöksiä, jos ne merkitsevät parempaa tulevaisuutta Salolle. Me emme tyydy siihen, että tehdään niin kuin on ennenkin tehty, mutta tarvittaessa puolustamme vanhaa, jos se on kaupunkimme kannalta parasta.

Jokainen on omalta osaltaan vastuussa kaupungistamme ja sen tulevaisuudesta. Vastaamme omista työ- ja luottamustehtävistämme, teemme sen mitä sovitaan, kehitämme toimintaamme ja jaamme osaamistamme. Muistamme, että sillä mitä teemme tai jätämme tekemättä, on vaikutusta pitkälle tulevaisuuteen yli sukupolvien.

Oikeudenmukaisella kaupungilla on yhdenmukaiset toimintatavat ja –periaatteet, joita noudatamme kaikessa kaupungin toiminnassa niin organisaation sisällä kuin suhteessa asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin. Kaikille annetaan tasavertaiset mahdollisuudet tulla kuulluksi ja jokaista kohdellaan arvostavasti. Ongelmatilanteet ratkaistaan osapuolten näkemyksiä kunnioittaen.

http://salo.tjhosting.com/kokous/20183945-9-2.PDF

Hyvää tätä päivää. Taidan keittää kaffeet ja mennä sit pihalle tonkimaan! Tai voisin mää cityynkin mennä. Salon keskustaa tarkoitqn.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini