Salon terveyspalvelujen käyttämä Lifecare-potilastietojärjestelmä jumiutui pahasti tiistaina iltapäivällä. Salon kaupungin tietohallintopäällikkö Marko Tanska kertoo, että Lifecare oireili jo viime viikolla.
– Ongelma on nyt korjattu ja järjestelmä toimii normaalisti. Jumiutumisen juurisyy ei ole selvillä, mutta palvelun toimittaja selvittää asiaa, hän toteaa.
Tanska sanoo, että Lifecaren jumiutuminen johtui viestipiikistä, johon tulvi täysin turhia laboratoriolähetteitä ja -tuloksia. Viestipiikki on ohjelman osio, johon ilmoitus saapuneesta laboratoriotuloksesta normaalistikin tulee. Kun viestit tukkivat sen, koko järjestelmä lakkasi toimimasta.
– Viestien poisto-operaatio suoritettiin heti tiistaina, mutta tilannetta seurataan edelleen aktiivisesti, Tanska vakuuttaa.
Lifecare otettiin käyttöön Salossa toissavuoden loppupuolella. Tanskan mukaan haasteita ja ongelmia on esiintynyt, mutta ei mitään näin suurta.
Lifecare on käytännössä entisen potilastietojärjestelmän Effican uusi ohjelmistoversio. Järjestelmän nimi muutettiin suuren päivityspaketin yhteydessä.
Salon terveyspalvelujen johtaja ja vastaava lääkäri Kaisa Nissinen-Paatsamala kertoo, ettei järjestelmäjumista aiheutunut terveysasemien käytännön toiminnalle juurikaan haittaa.
– Jumi tapahtui noin kello kahdelta iltapäivällä, jolloin vastaanotoilla oli enää niukasti potilaita. Aamuaikaan jumi olisi aiheuttanut paljon enemmän ongelmia.
Nissinen-Paatsamala laati vian ilmettyä haittailmoituksen, minkä takia jumia ryhdyttiin korjaamaan nopeasti. Hän kuitenkin huomauttaa, että Lifecaren viestipiikki ei vielä operoi halutulla tavalla.
– Keskiviikkona järjestelmä toimi normaalilla nopeudella, mutta ennen jumiutumista se oli hitaanpuoleinen. Mitään haittaa käytännön työskentelylle hitaudesta ei koitunut, tosin työntekijöiden hermot olivat välillä kireällä, Nissinen-Paatsamala tietää.