Uusimmat kuvat

virheitä tunnin juna -päätöksissä

Maanantai 8.2.2021 klo 22:54


Timo Pohjola aikoo kaataa Salon Tunnin juna -päätöksen

https://www.sss.fi/2021/02/timo-pohjola-aikoo-kaataa-salon-tunnin-juna-paatoksen/

Ensimmäinen em. juttuun kommentoija antaa ymmärtää, että asia on näin:

"Salon kannalta nykyinen suunnitelma on erittäin hyvä. Rata kulkee keskustan kautta ja asemavaraukset on merkitty Muurlaan ja Suomusjärvelle. Nopein juna ei ehkä pysähdy Salossa, mutta moni muu pysähtyy."

.. mutta ei se kyl ihan noin ole! Ei ole minun, eikä monen muunkaan mielestä. Minun ja monen muun mielestä rata on suunniteltu väärään paikkaan. Moottoritien vartta pitkin sen mennä tarttis. Mutku ei.

Kysymys vuodelta 2018:

§ 5 Marjatta Halkilahden valtuustokysymykset tunnin junasta

Marjatta Halkilahti teki seuraavat valtuustokysymykset kaupunginjohtajalle: Kysyn, mihin Salon kaupungin päätös/lausunto on aikoinaan ja alunperin perustunut, ts. miksi ratalinjaus on tämä, mikä maakuntakaavassa 12.12.2011 hyväksytty on? Miksi ei esim. YJ1 ratalinjaus ole kelvannut? ja Kuka/ mikä taho Salon kaupungin lausunnon tai lausunnot on antanut? Onko se ollut silloinen kaupunkisuunnittelulautakunta, kaupunginhallitus vai -valtuusto vai joku muu? Voiko näistä päätöksistä/lausunnoista saada kopiot

Vastaus löytyy tämän linkin takaa:

https://salo.fi/wp-content/uploads/2020/04/Kaupunginvaltuuston-kyselytunnin-p%C3%B6yt%C3%A4kirja-20180514.pdf

Viimeinen kappale kertoo paljon! Ja erityisesti tämä lause:

Maakuntakaavaprosessi on ollut niin pitkä, että tässä vaiheessa kaavaa ei kannata avata eikä maakuntaliitto ole siihen halukas.

Aina voi sentäs kysyä: miksi ei?

--

Toivon menestystä Timo Pohjolan valitukselle. Näistä Timon sanomisista olen prisiis samaa mieltä:  

– Jos rata olisi suunniteltu niin kuin Lahden oikorata, moottoritien varteen, olisi säästetty huomattavasti esimerkiksi huolto- ja lunastuskustannuksissa. Nyt rataa suunnitellaan pelloille ja metsiin, sata metriä leveää linjaa, joka pirstoo ihmisten peltoja ja metsiä. Ratalinjauksen alle jää kymmeniä rakennuksia, ja Lukkarinmäki pirstotaan.

--

Kurkkaapa näihinkin: https://tunninjunatuhoaa.blogspot.com/

https://www.ts.fi/lukijoilta/4099310/Lukijalta+Kuka+vastustaa+uutta+rataa

https://www.apu.fi/artikkelit/taistelu-tunnin-junasta-kiihtyy-salossa


Kommentit

8.2.2021 23:11  Marjatta

Salkkarin juttu ei näy muuta kuin digi -lehden tilaajille. Mutta nou hätä: kommentteja kyl pääset lukemaan.

8.2.2021 23:18  Marjatta

Nooh, jos rataa jonakin päivänä rakennetaan, niin siinä vaiheessa, kun Lukkarinmäkea halkaistaan ihan varmasti hekin, jotka nyt niin, niin todella innolla hankkeen puolesta puhujia ovat olleet havahtuvat, jos ei muuta, niin meteliin. Ei kalliosta niin vaan läpi mennä. Eikä yhden päivän aikana. Melkoista meteliä tulee. Ja kyllä se meteli ulottuu kaupungintalollekin. Siinä vaiheessa viimeistään yks sun toinen kysyy, kuka tämmöset jutut on tänne päättänyt!

Ja sitten kun päästään eteenpäin suuntana Mahtinaisentien alue, niin sus siunakko kuinka paljon sitä joudutaan junttaamaan (metelillä sitäkin), että siitä jonkunlainen tulee. Kannattaa ajaa se tie edestakaisin, niin tietää, että tössyistä on ja huojuvaa. Ja sellaisena pysyy, vaikka sitä kuinka välillä paikattaisiin. Jos tuollaisella pohjalla pitäisi junan kiitää, niin minä kyl pelkäisin kyydissä istua.

9.2.2021 14:57  MääVaaKylilt

Ja kui mont minuutti se juna ajas otta, kun se hiljakseen lipuu Halikost ruvete Salo asemall ja taas sitt Salost Hesaan päin o tunnelei ja silloi, nii ei vauhti kiihdytett mone aika. Sitt onki jo Lohja.!!! Moottoritien varsi olis tarvinnu hyödynttä ja samoin Tammisillast, Piihovist ja Kivihovist asemapaikat, ja näist joku taxibussi-kyyditys kaupungill eestaa. Asemat jossa Muurla ja Suomusjärve pelloll keskell ei mittä Nou nou.

9.2.2021 19:02  Tiina Lietzen

Kiitos esiin nostetusta "Tunnin juna tuhoaa"- blogin linkistä. Blogi ollut pitkään tauolla, mutta instagram-tili saa kerran viikossa päivityksen. Tässä linkki https://www.instagram.com/tunninjunatuhoaa/


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini