AivoPesua!!Keskiviikko 22.11.2023 klo 19.16
Yks päivä annettiin ymmärtää, että tunnin juna ei maksakaan sitä, mitä tähän saakka on kerrottu, vaan Tunnin juna olisi mahdollista rakentaa jopa miljardi euroa halvemmalla. Kustannussäästöjä ovat halunneet valtio ja radanvarsikunnat. Ne ovat halunneet tietää, onko ratahanketta mahdollista keventää. Nooh, Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen on säästöjä hakenut ja kas kummaa, niitä myös löytänyt. Ainakin tällaiset: 1. oikorata olisi pääosin yksiraiteinen ja 2. nopeusmitoitusta lasketaan. En kyllä ymmärrä, miksi rata on edes suunniteltu 300 kilometrin tuntinopeudelle, kun Suomen junakalusto ei sellaisiin lukemiin yllä. Junat kuulemma mennä porhaltavat vain 220 kilometria tunnissa. Saas nähdä, miten Ottavaisen säästö- ym. suunnitelmien käy, sillä Liikenne- ja viestintäministeriön entinen johtava asiantuntija Lassi Hilska näyttää olevan sitä mieltä, että saavat nuo "säästö"rakentaa mitä rakentavat, mutta ne rakentamiset eivät sitten ole TEN-T-ratoja eivätkä CEF-rahoituskelpoisia. TENnit ja CEFit selvinnevät näiden linkkien takaa: https://vayla.fi/vaylista/liikennejarjestelma/tent -- Aikamoista huuhaata näyttää olevan koko touhu! Nimenmuutostakin havitellaan. Enää ei puhuttaisi tunnin junasta vaan länsiradasta! https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009987925.html
|
|
23.11.2023 18.30
Kiireetön kuntalainen
Tunnin juna-nimikkeellä alkaa olla jo niin huono maine, että pitää nimeä muuttaa, jotta hanke saataisiin vähänkin houkutelevammaksi. |
Marjatta Halkilahti
Salon Seudun Sanomien juttuun "Tunnin juna olisi mahdollista rakentaa jopa miljardi euroa halvemmalla" ei pääse sisälle, ellei ole digilehden tilaaja, mutta taas kerran: kommentit näkyvät. Niitä on! Kannattaa lukaista!