AivoPesua!!

Keskiviikko 22.11.2023 klo 19.16



Tänään tämmöstä uutista: 
TS: Tunnin juna saattaa jäädä kokonaan veronmaksajien maksettavaksi.

Yks päivä annettiin ymmärtää, että tunnin juna ei maksakaan sitä, mitä tähän saakka on kerrottu, vaan Tunnin juna olisi mahdollista rakentaa jopa miljardi euroa halvemmalla. 

Kustannussäästöjä ovat halunneet valtio ja radanvarsikunnat. Ne ovat halunneet tietää, onko ratahanketta mahdollista keventää. 

Nooh, Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen on säästöjä hakenut ja kas kummaa, niitä myös löytänyt. Ainakin tällaiset: 1. oikorata olisi pääosin yksiraiteinen ja 2. nopeusmitoitusta lasketaan. En kyllä ymmärrä, miksi rata on edes suunniteltu 300 kilometrin tuntinopeudelle, kun Suomen junakalusto ei sellaisiin lukemiin yllä. Junat kuulemma mennä porhaltavat vain 220 kilometria tunnissa.

Saas nähdä, miten  Ottavaisen säästö- ym. suunnitelmien käy, sillä  Liikenne- ja viestintäministeriön entinen johtava asiantuntija Lassi Hilska näyttää olevan sitä mieltä, että saavat nuo "säästö"rakentaa mitä rakentavat, mutta ne rakentamiset eivät sitten ole TEN-T-ratoja eivätkä CEF-rahoituskelpoisia.

TENnit ja CEFit selvinnevät näiden linkkien takaa:

https://vayla.fi/vaylista/liikennejarjestelma/tent

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/liikennejarjestelma/euroopan-laajuinen-liikenneverkko-ten-t-ja-cef-rahoitus

--

Aikamoista huuhaata näyttää olevan koko touhu! 

Nimenmuutostakin havitellaan.

Enää ei puhuttaisi tunnin junasta vaan länsiradasta!

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009987925.html


AivoPesua sanon minä!!!!



Kommentit

22.11.2023 19.25  Marjatta

Salon Seudun Sanomien juttuun "Tunnin juna olisi mahdollista rakentaa jopa miljardi euroa halvemmalla" ei pääse sisälle, ellei ole digilehden tilaaja, mutta taas kerran: kommentit näkyvät. Niitä on! Kannattaa lukaista!

23.11.2023 18.30  Kiireetön kuntalainen

Tunnin juna-nimikkeellä alkaa olla jo niin huono maine, että pitää nimeä muuttaa, jotta hanke saataisiin vähänkin houkutelevammaksi.
Ja ketä se palvelee, turkulaisia ja etenkin turkulaisia kansanedustajia, jotka tuntuvat olevan hyvinkin itsekkäitä vaatimuksissaan.Muut ovat maksajia, jotka eivät radasta hyödy. Päinvastoin.
Monelta jää alle asunto, toisilla elinkeinon harjoittamiseen tarkoitettuja maa-alueita.
Entä sitten luontoarvot. Rataväylä tulee osaksi täysin koskemattomaan maastoon, joka on maanmuodostukseltaan hyvin vaihtelevaa, ollen suota, kalliota, metsää ja järvirikasta.
Mutta mitäpä päättäjät luontoarvoista, tämä sukupolvi on itsekästä ja haluaa kaiken ja heti, vaikka Orpokin on sanonut, että investointeja tehdään luontoarvot huomioon ottaen.
Toivonpa todella, että EU-rahoitusta ei hankkeelle myönnettäisi.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini