selvittämisen paikka

Keskiviikko 30.5.2018 klo 21.40


Piti oikein selvittää, miten kuntalaki tai Salon kaupungin hallintosääntö on muuttunut tai muutettu, jos luottamushenkilö ei enää esityslistalle voi asioita esille ja käsittelyyn nostaa. Ja ihan vaan siks esille, että niihin kunnollinen kaupunkilaisillekin näytettävä/julkistettava vastaus saataisiin. 

Tänään kaupunkikehitysjohtaja antoi ymmärtää (kokous 30.5.2018), että vain hän laatii esityslistat ja vain hän päättää, mitä sinne otetaan ja vain hän tekee ehdotukset. 

Jotain uutta auringon alla? 

No, eipä ollut, vaikka illalla kokouksessa hetken aikaa niin luulin. Näin, mitä tässä alempana §:t kertovat, toimittiin minun entisessä elämässänikin. Kauan sitten. Toimin yli 40 vuotta kolmen kunnan kuntayhtymän johtajana ja se tarkoitti myös sitä, että toimin kuntayhtymän hallituksen ja valtuuston kokousten pöytäkirjanpitäjänä ja käsiteltävien asioitten esittelijänä. Minä pidin ihan vaan hyvänä sitä, jos luottamushenkilöt nostivat esille asioita käsiteltäväksi. Tai jos niin teki henkilökunta. 

Näin toimitaan lain mukaan

https://www.kuntaliitto.fi/asiantuntijapalvelut/laki/kokousmenettely/asian-kokouskasittely  ja https://www.kuntaliitto.fi/asiantuntijapalvelut/laki/kunnan-paatoksenteko/asian-valmistelu

ja näin Salon hallintosäännön mukaan:

http://www.salo.fi/attachements/2017-08-29T15-34-1670.pdf

mm. kohdat:

38 § Kaupunkikehityslautakunnan tehtävät ja ratkaisuvalta 

Lautakunnan tehtävänä ovat maankäyttöpalvelut, asuntopolitiikan koordinointi, liikennepalvelut ja joukkoliikenneviranomaisen tehtävät, koulukuljetuspalvelut, tilapalvelut, ravitsemis- ja puhtaanapitopalvelut sekä pelastuslain mukaan kunnalle kuuluvat tehtävät. Lautakunta johtaa ja kehittää alaisensa palvelualueen toimintaa ja vastaa palvelujen tuloksellisesta järjestämisestä. Lautakunta seuraa ja arvioi palvelujen vaikuttavuutta ja varaa asukkaille ja käyttäjille mahdollisuuden osallistua palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen. Lautakunta edustaa kuntaa ja käyttää kunnan puhevaltaa toimialaansa kuuluvissa asioissa. 



48 § Asian ottaminen kaupunginhallituksen, lautakunnan tai johtokunnan käsiteltäväksi
 
Otto-oikeuden käyttämisessä noudatetaan kuntalain 92 §:n säännöksiä. Asian ottamisesta kaupunginhallituksen käsiteltäväksi voi päättää kaupunginhallitus, kaupunginhallituksen puheenjohtaja tai kaupunginjohtaja. Asian ottamisesta lautakunnan käsiteltäväksi voi päättää lautakunta tai sen puheenjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja tai kaupunkikehitysjohtaja. Asian ottamisesta liikelaitoksen johtokunnan käsiteltäväksi päättää johtokunta tai sen puheenjohtaja tai liikelaitoksen toimitusjohtaja. 

 

130 § Valtuutettujen aloitteet 

Kokouskutsussa mainittujen asioiden käsittelyn jälkeen valtuustoryhmällä ja valtuutetulla on oikeus tehdä kirjallisia aloitteita kunnan toimintaa ja hallintoa koskevissa asioissa. Aloite annetaan puheenjohtajalle. Aloite on sitä enempää käsittelemättä lähetettävä kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Valtuusto voi päättää, että aloitteessa tarkoitetun asian valmistelusta käydään lähetekeskustelu. Kaupunginhallituksen on vuosittain maaliskuun loppuun mennessä esitettävä valtuustolle luettelo valtuutettujen tekemistä ja kaupunginhallitukselle lähetetyistä aloitteista, joita valtuusto ei edellisen vuoden loppuun mennessä ole lopullisesti käsitellyt. Samalla on ilmoitettava, mihin toimenpiteisiin niiden johdosta on ryhdytty. Valtuusto voi todeta, mitkä aloitteista on käsitelty loppuun. 

149 § Kokouskutsussa mainitsemattoman asian käsittely
 
Toimielin voi esittelijän ehdotuksesta tai jäsenen ehdotuksesta, jota on kannatettu, ottaa enemmistöpäätöksellä käsiteltäväksi asian, jota ei ole mainittu kokouskutsussa. Jos esittelijän ehdotus on asian palauttaminen valmisteltavaksi, toimielin voi ratkaista asian päätöksellään vain perustellusta syystä. 

 

151 § Esittely
 
Asiat päätetään toimielimen kokouksessa viranhaltijan esittelystä. Vaalilaissa säädetyissä vaalitoimielimissä asiat päätetään kuitenkin puheenjohtajan selostuksen pohjalta. Esittelijä vastaa esittelemiensä kokousasioiden asianmukaisesta valmistelusta ja on velvollinen tekemään toimielimelle päätösehdotuksen. Esittelijän ehdotus on käsittelyn pohjana (pohjaehdotus). Jos esittelijä on keskustelun aikana muuttanut esityslistalla olevaa ehdotustaan, muutettu ehdotus on pohjaehdotus. Jos esittelijä ehdottaa asian poistamista esityslistalta, asia poistetaan, jollei toimielin toisin päätä. Toimielin voi erityisestä syystä päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esittelyä. Toimielin voi tällöin päättää, että puheenjohtajan ehdotus on käsittelyn pohjana eikä vaadi kannatusta. 
..
Tämmöstä asiaa tälle ehtoolle! Ei mulla tänään mitään muuta!


Kommentit

4.6.2018 21.45  Ent. pöytäk.pitäjä ja esittelijä

Uusi kuntalaki ei ole näköjään siltä kohdin muuttunut, etteikö lautakunnan jäsen voisi esittää jonkun asian ottamista kokouksessa käsittelyyn. Se vaan pitää mainita, kun kokouksen esityslista kokouksen alussa hyväksytään.

4.6.2018 22.42  Marjatta

Olin lähettänyt omat kaksi esitystäni, selvityspyyntöä (millä nimellä noita nyt kutsuukin) etukäteen puheenjohtajalle, pöytäkirjaa pitävälle ja kaupunkikehitysjohtajalle.

Aloitteeksi ne sinne nyt pitäisi mennä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini