piänt sanomist

Sunnuntai 3.6.2018 klo 1.11


Minulla on vähän sanomista tämän päivän Salon Seudun Sanomissa tätä mieltä -palstalla: 

Ilmakuva hiljentyneestä Salon kaupungin puutarha-alueesta (SSS 1.6.2018) antaa hyvän kokonaiskuvan kohteesta, jolle valtuutettu Jarkko Anttila on ehdottanut koirapuistoa. Kaupunginpuutarhuri ehdottelee alueelle vähän muutakin, mm. ulkokuntosalia, leikkipuistoa ja ”syötävää puistoa”. Ehkä kasvatuslavojakin.

”Muutos voisi tehdä Salosta kauniimman” on kaupunginpuutarhurin ajatus.

Hyvä ajatus, mutta. En puutu siihen, mitä mihinkin kolkkaan mahdollisesti sijoitetaan, mutta nostan esille ihmettelyni, miten tuo kaikki alueelle ajateltu kauneus saadaan säilymään, ts. miten alue tultaisiin hoitamaan. Kaupunkimme sisääntuloissa ja sisällä keskustassa on jo nyt tarkistamisen varaa. Sitä on paljon.

Ensimmäinen tarkistamisen paikka löytyy Helsingintien alkupäästä, alueelta, jolta Helsingistä päin kaupunkiin ajettaessa tullaan. Toinen tarkistamisen paikka on Turuntietä lähestyttäessä, ennen sillan ylitystä Helsingintiellä kulkeva keskikaistakiveys. Sehän rehottaa rikkaruohoista. 

Kesäaikana kadun varrella olevat puut pelastavat maiseman ilmeelle jotain, mutta aikana, jolloin puissa ei ole lehtiä, alueen läpi ajaminen on kuin ajaisi jossain hyljätyssä kaupungissa. Asfaltin erivärisyys, liikenteen ohjausmerkinnät ja autojen parkkiruudut, kun tiellä näkyy sekä vanhaa ja uutta maalia, eivät mikään ilo silmälle ole.

Parhaillaan kaupunkilaisilla on mahdollisuus antaa lausuntonsa ja kertoa mielipiteensä työn alla olevasta Perniöntien ja Tahkonkadun uudistuksesta. Alueelle suunnitellaan ajoradan kaventamista nelikaistaisesta pääosin kaksikaistaiseksi. Suunnitelma ei ole Ollikkalaan verrattavaa, siis sitä, että mietitään, mitä alueelle tulisi. Tässä on tosi kyseessä, sillä Perniöntien ja Tahkonkadun väliselle muutokselle on jo rahatkin varattuna.

Perniöntie ja varsinkin urheilupuiston risteysalue on varmaan tiettyinä aikoina todella ongelmallinen, hidas ja liikenteen osalta takkuileva ja kaipaa näinollen korjausta. Mutta jos tätä tietä ja tätä aluetta nyt muutoin ajat ja katselet ympärillesi, niin onko maiseman osalta valittamista. Minun mielestäni ei ole. 

Raitti on yksi kaupungin siisteimmistä ajoteistä. Jos siihen uusimmalla suunnitelmalla haetaan kaupunkimaista ilmettä, niin ei siitä ainakaan kaunista tule. Siitä tulee Helsingintie ja Turuntie kakkonen. 

Tavoite, että jalankulkijoille haetaan turvallisuutta on ok, mutta kyllä autolla ajaville tiestö tulisi olemaan, jos se esillä olevan suunnitelman mukaan toteutetaan, ”juosten kustu”. Siitä tulee todella hankala.

Kauniimpi Salo on hyvä tavoite, mutta tavoitteiden perään on myös laadittava siistinä pitämis- ja toteuttamissuunnitelmat. Se koskee myös kaupungin omistamia rakennuksia.

Marjatta Halkilahti

kaupunginvaltuutettu KD sitoutumaton

Muurlan kaupunginosa

--

Kaupungin kaduista ja liikennesuunnitelusta vastaavat ovat tehneet ison työn. Todella ison. Tavoitteena on ilmeisestikin ollut saada Perniöntien ja Tahkonkadun liikenne sujuvammaksi ja jalankulkijoille turvallisemmaksi ja minä se kehtaan moittia "juosten kustuksi".

Ei tätä http://www.salo.fi/attachements/2018-05-18T12-45-4876.pdf ihan pienellä työmäärällä tehty ole, mutta kyllä tuosta ainakin minun silmissäni melkoinen luikerrus tulee, jos se noin toteutetaan. Harmittaa sekin, että eihän siitä paljon aikaa ole, kun alue sai uuden asfaltin. Miksei silloin katsottu huomista pidemmälle?

Toivon, että mahdollisimman moni menee nyt cityn sivustoille ja kertoo suunnitelmasta omat ajatuksensa. On sanomisen viimeiset päivät menossa!

 


Kommentit

3.6.2018 20.36  Marjatta

Voi kun nyt ihmiset reagoisivat ja laittaisivat cityyn päin postia ja kertoisivat mielipiteensä. Selkeä suunnitelmahan tuossa nähtävillä on. Parempi olisis etukäteisvalppaus kuin että sit taas jälkikäteen mussutetaan tekstaripalstalla vaik mitä!

4.6.2018 15.04  MÄÄ NY TÄTÄ miält

Mun miälest taas niin omituinen uudistus ku olla ja päässe. Ehkä se jalankulkijoist sitte on hiano, mutt autoille vaikk ei ne muit oliska ku mopo-autoi, henkilö- ja pakettiautoi ynnä bussei, nii kyll siinäki välill pujotella. Sairalamäkke menijät sekä siält tulijat tarvitteva oma tilas, ettei liikenne seiso pitkäss jonoss. Ja entä, ovatko viisaat huomioineet hälytysajoneuvojen esteettömän kulun? Nämä Salon liikennevalot seisottivat liikennettä Mariankadullakin pitkälle pitkälle ja samoin on päivittäin H:gintielläkin. Perniöntien suunnitelma kyll ei tämmösse tavallisse päähän eikä sen järkke käy. Lyhyellä matkalla pätkä levennystä ja yhtäkaistaa vuoronperään JA salolainen EI anna sivulta tulijalle tilaa, koska sen perään tulee ties kuin pitkä letka. EI osata "vetoketju"ajoa. Kattoka viäl kerran kaikk läpitte. 110-tiest tuli sitä käyttävien miälest täys susi.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini