onks tosikaan?

Torstai 14.6.2018 klo 12.15


Salon Seudun Sanomien nettijuttuja katselin. Mm. tätä:

http://www.sss.fi/2018/06/tupurin-uusi-tie-on-avattu-aamulla-kalkkimaenrinne-on-suora-yhteys-110-tielle/

Just kun on silmät päästään ihmetellyt Muurlan ohituskaistan poistoa, niin nyt on ihmeteltävä tätä Tupurin uutuutta. Tällainen pyyntö näkyy: Vielä ne pikavuoropysäkit ja kevyen liikenteen väylät ainakin sinne pysäkeille asti (myös suojatie yli 110:n), niin tuo alkaa olla ihan ok.

Siis haloo, noinkin tärkeät jutut on jätetty puolitiehen. Kui? kyssy muurlalainen!! Muurlalaisella tarkoitan itseäni. Tämän kirjoittajasta en tiedä, kuka tai mistä hän on, mutta hyvät on lausunnot!

Jerppu

Liikenneympyröistä olen eri mieltä, minusta ne eivät toimi ollenkaan, varsinkaan salolaisella ajokulttuurilla, pelti kolisee varmasti. Liikenneympyröitä oli Suomessa vielä 70-luvulla paljon, sittemmin ne lähes poikkeuksetta poistettiin ja syystä kyllä.

Ely-keskuksesta olen täysin samaa mieltä. 110-tie ja Mahtinaisentie ovat olleet oikeita Ely-keskuksen mahdinnäyttöjä. Ihme, ettei Ely ole katkaissut 110-tietä kokonaan, ainakin se pyrkii kaikin tavoin hankaloittamaan kyseisen tien käyttöä ja erityisesti estämään kevyen liikenteen kulku Salon ja Muurlan välillä.

Elyllä tuntuu olevan sellainen ajatus, että he määrittävät, missä suunnissa ihmisten pitäisi liikkua ja millä välineillä. Naurettavaa kiusaamista asettaa Somero-Perniö -ajosuunta ylivertaiseen asemaan ja pyrkiä haittaamaan poikittaista liikennettä Muurlan ja Kiskon suuntaan. Emme me Kiskon ja Muurlan asukkaat muuta Somerolle emmekä Perniöön, vaikka Ely kuinka yrittäisi meitä sinne ohjata.

Kiskontie katkaistiin ja tehtiin se täysin älyvapaa risteys, jossa kuitenkin Perniö-Somero -suuntaan ajavat saavat posottaa kahdeksaakymppiä risteysalueen läpi, mutta Kisko-Inkoontien käyttäjät joutuvat köröttelemään kuuttakymppiä ja kiertelemään sinne ja tänne. Samassa syssyssä viivasuora tie Salo-Muurla pistettiin myös kiertämään kummallinen koukkaus, ja tiputettiin 110-tien nopeurajoitus, ettei se olisi niin houkutteleva tie ajaa.

Kun sekään ei toiminut, poistettiin ohituskaista satakympiltä ja jätettiin niin kapea piennar, että polkupyöräkään ei siihen mahdu. Kun kohdassa on tuplakeltaiset viivatkin, autoilijat eivät pääse edes fillarin ohi kyseisessä kohdassa turvallisesti. Olematon piennar ja kaiteet melkein ajoradalla leimaa myös 110-tien Mahtinaisentien risteysaluetta. Kevyen liikenteen väylät jätettiin nähtävästi tarkoituksella pois koko alueelta. Katuvalaistuksenkin suhteen on vähän outoja ratkaisuja, kun osassa risteyksistä valot on molemmin puolin tietä ja sitten taas toisista ne puuttuvat kokonaan.

Odotan mielenkiinnolla, milloin 110-tiestä tehdään uusi ”rantarata” eli poistetaan kokonaan toinen kaista. Voivathan autot mennä yksi kerrallaan ja toinen aina odottaa jossain levennyksessä tien vapautumista. Tai että se suljetaan kokonaan muulta liikenteeltä, ja annetaan kokonaan jäteautojen käyttöön, kun polttolaitos aloittaa? Mitä väliä sillä, jos muurlalaisten matka keskustaan pitenee puolella.

Olisi mukavaa kyllä, jos meillä olisi sellainenkin Älykeskus, joka olisi meidän asukkaiden puolella ja pyrkisi tekemään arjestamme mukavampaa, sujuvampaa ja turvallisempaa, eikä vain ajaisi jotain omia salaisia agendojaan.

Tupurin uusi tie on kuitenkin (ehkä) positiivinen muutos. Kunhan se ei johda ihan kauheasti vauhdikkaan läpiajoliikenteen lisääntymiseen Ylärinteen ja Kalkkimäenrinteen kaduilla. Siellä kun liikkuu paljon jalankulkijoita, rullalautailijoita, lapsia, vanhuksia, koiria, pyöräilijöitä, mopoilijoita, marjastajia, lenkkeilijöitä jne. Ja viimeksi kun tarkistin, siellä myös asui aika paljon ihmisiä, niin toivotaan, että ainakin ajonopeudet maltetaan pitää kohtuullisina, vaikkei siellä poliisi koskaan joudakaan valvomaan liikennettä. Vielä ne pikavuoropysäkit ja kevyen liikenteen väylät ainakin sinne pysäkeille asti (myös suojatie yli 110:n), niin tuo alkaa olla ihan ok.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini