Uusimmat kuvat

kt 52 vaiheen II aluevaraussuunnitelma ja asemakaavatyön käynnistäminen

Sunnuntai 20.1.2019 klo 16:18


Mun puolestani tämä saa lähteä etenemään, mutta eipä taida mikään ihan helppo juttu olla. 

 

Kaupunkikehityslautakunta 12 22.01.2019 12

kt 52 vaiheen II aluevaraussuunnitelma ja asemakaavatyön käynnistäminen 121/10.00.00.03/2019

Kaupunkikehityslautakunta

Valmistelija: kaavoitusarkkitehti Tarja Pennanen, tarja.pennanen@salo.fi, p. 02 778 5101

Salon itäisen ohikulkutien kt52 tavoitteena on läpikulkevan liikenteen ohjaaminen pois Salon keskustan katuverkolta. Hankkeen I vaihe Perniöntieltä maantielle 110 valmistui vuonna 2016. II vaiheen aluevaraussuunnittelussa on tutkittu hankkeen jatkoa maantieltä 110 valtatielle 1.

Aluevaraussuunnitelman laatimisesta on päätetty Salon kaupungin ja Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen yhteisessä palaverissa 19.12.2017. Kokouksessa päätettiin yhteishankinnasta ELY-keskuksen kanssa ja kustannukset sovittiin jaettavaksi tasan kaupungin ELY-keskuksen välillä. Aluevaraussuunnitelman laatijaksi valittiin Ramboll Finland Oy.

Ehdotus:

Kaupunkikehityslautakunta merkitsee tiedoksi Salon itäinen ohikulkutie kt 52 vaiheen II aluevaraussuunnitelman raportin ja ehdottaa kaupunginhallitukselle, että se päättää käynnistää asemakaavan ja asemakaavamuutoksen laatimisen kt 52 pohjoisosan alueella valmistuneen aluevaraussuunnitelman pohjalta.

On tässä jatkossa vielä monta hässäkkää.

Liittymien vaihtoehdoista tullaan ihan varmasti rutisemaan: 

SOMERONTIEN ERITASOLIITTYMÄN VAIHTOEHDOT

VE 1 Aiemman vuonna 2017 laaditun suunnitelman mukainen ratkaisu. Keskustan suunnan ramppia on muutettu jyrkemmäksi ja kantatien linjausta siirretty pohjoisemmaksi (noin 50 metriä) ja kaarretta loivemmaksi.

VE 2 Perusverkon eritasoliittymä, jossa on rampin päässä kiertoliittymä. Kantatien rampit voivat olla myös samalla puolella risteyssiltaa. Kiertoliittymien välillä on keskisaarekkeella puurivi, joka korostaa liikenneympäristön muuttumista taajamamaiseksi.

INKEREENTIEN LIITTYMÄN VAIHTOEHDOT 22

VE 1 VE 2 VE 1 Yksiramppinen perusverkon eritasoliittymä, jossa on kanavoitu tasoliittymä kantatiellä ja rampin päässä kiertoliittymä. Inkereentie kulkee sillalla kantatien yli. Kantatie on leikkauksessa ja ylittää joen tasossa noin +10 metriä.

VE 2 Kaksiramppinen perusverkon eritasoliittymä, jossa on eteläpuolelle sijoittuvan rampin päässä kiertoliittymä. Ramppi on hieman lyhyempi kuin vaihtoehdossa 1. Rampit liittyvät kantatiehen suuntaisliittymillä. Kantatien linjausta on tuotu etelämmäksi noin 20 metriä aiempiin suunnitelmiin nähden. Inkereentie kulkee kantatien ali. Kantatie kulkee joen yli sillalla tasossa noin +15 metriä. Kantatie on penkereellä useita satoja metrejä ja penkereen korkeus korkeimmillaan neljä metriä

HELSINGINTIEN LIITTYMÄN VAIHTOEHDOT

VE 1-2 Kanavoitu kolmihaarainen tasoliittymä kantatiellä. Mahlakankareenkatu kulkee alikulussa kantatien ali. Jalankulun ja pyöräilyn yhteys hyödyntää nykyistä väylää. Paljon vasemmalle kääntyvää liikennettä. Tarve vasemmalle kääntymiskaistalle.

VE 3 Ei tasoliittymää kantatiellä. Kiertoliittymä pohjoispuoleisen rampin päissä. Eteläpuoleisella rampilla suuntaisliittymä. Mahlakankareenkatu kulkee alikulussa kantatien ali. Jalankulun ja pyöräilyn yhteys on kadun varressa. Keskustan suuntaan sujuva reitti

Aluevaraussuunnitelmassa on otettu huomioon jalankulun ja pyöräilyn yhteydet, yhteystarpeet sekä joukkoliikenteen tarpeet. Kantatiellä varaudutaan pikavuoroliikenteen bussipysäkkeihin sekä Inkereentien että Helsingintien liittymien itäpuolella. E18 eritasoliittymän bussipysäkkien yhteyteen rakennetaan liityntäpysäköintialue, jonne ajoyhteys on Niinistönkadulta. Jalankulun ja pyöräilyn alikulut rakennetaan Vanhan Perttelintien ja Nummilankadun jatkeille.

Tuleviin kustannuksiin en osaa sanoa en ii enkä aa

RAKENTAMISKUSTANNUKSET

Kustannukset on laskettu Forella hankeosittain.

Kustannusindeksinä käytettiin 112,31 (2010=100).

Koko hankkeen kustannusarvio on noin 32 miljoonaa euroa.

Siltojen osuus kustannuksista on yhteensä 10,5 M€.

Pohjanvahvistusten osuus kustannuksista on yhteensä 8,4 M€. Kustannukset sisältävät tilaajatehtävät, joiden osuutena on käytetty 15 %. Kantatie 52 18,6 M€

Somerontien eritasoliittymä 4,7 M€

Inkereentien eritasoliittymä 2,3 M€

Seututie 110 0,3 M€

Katurakenteet 2,8 M€

Jalankulun ja pyöräilyn väylät ja sillat 2,5 M€

Meluntorjunta 0,9 M€

Koko hankkeen kustannusarvio 32,1 M€

.. mutta jos minulta kysytään sitten joskus tätä mahdollista toteuttamista, niin kyllä minä tykkäisin, että kerralla vaan tie valmiiksi. Kyllä siitä silloin tulee kokonaisuutena ottaen edullisempaa kuin että kahdessa osassa toteutettaisiin. 

Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 29 miljoonaa euroa. Kantatien nelikaistaistus, Inkereentien pohjoinen ramppi sekä Uskelanjoen ylittävä jalankulun ja pyöräilyn silta voidaan toteuttaa hankkeen toisessa vaiheessa. Salon kaupungin suositellaan käynnistävän osayleis- tai asemakaavatarkistukset, jotta tiesuunnittelu voidaan käynnistää.

Mutta hei. Jos olet salolainen, niin anti tulla mielipiteitä.

Tiistaina 22.1.2019 päätetään tästä:

Kaupunkikehityslautakunta merkitsee tiedoksi Salon itäinen ohikulkutie kt 52 vaiheen II aluevaraussuunnitelman raportin ja ehdottaa kaupunginhallitukselle, että se päättää käynnistää asemakaavan ja asemakaavamuutoksen laatimisen kt 52 pohjoisosan alueella valmistuneen aluevaraussuunnitelman pohjalta.

.. mutta kun tulee jatkon aika, niin kannattais varmaan miettiä oma mielipide valmiiksi. Ei sit tartte vääntää jälkikäteen tekstaripalstalla sitä ja tätä, puolesta ja vastaan!

Suosittelen tämän linkin avaamista: http://salo.tjhosting.com/kokous/20194098-12-1.PDF

 

Minulla on tässä alla paikka kommenteille, joten ole hyvä.


Kommentit

20.1.2019 16:59  MäVaaN

Käykää katsomassa muutamissa paikoissa Suomea, mihin viime vuosina on tehty uusia liittymiä kantateille liikenteen sujuvoittamiseksi. Ja täytyy sanoa, että toimivia ovat niin eritasot liittymärampein kuin kiertoliittymätkin. Ja sananen uudistetusta Perniöntiestä, nyt lumisateiden ja aurausten jäljiltä se on melkoinen kanjoni kapeine kaistoineen!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini