Uusimmat kuvat

ei meil vaa tai jos sittenki..

Keskiviikko 27.2.2019 klo 12:12


Näin Lohjalla meinataan:
"Myöhemmin asemakaavoitettavana tutkittavan alueen rajaus perustuu asemanseudulle laadittuun kahteen Lohjansolmun (Lempolan asemanseudun) ideasuunnitelmaan.Alueen kaavoitus tulee pohjautumaan toiseen ideasuunnitelmaan tai niiden yhdistelmään.Vaiheittain toteutettavaksi suunniteltavan uuden kaupunginosan asukastavoite on 11000 - 15 000 asukasta, mutta osayleiskaavan aluevarauksissa varaudutaan 15 000 - 20 000 asukkaaseen myös vaihtoehtoisten toteutumisratkaisujen mahdollistamiseksi. Ideasuunnitelmat ovat osa osayleiskaavan valmisteluaineistoa, josta voi jättää palautetta." 
Eilen oli asia kaupunkikehityslautakunnan esityslistalla! Kovin harkiten asiaa valmistellut kaavoitusinsinööri sanojansa asetteli, kun lohjalaisten asiaa esitteli. 
Ja onhan siinä virkamiestemme nyt tarkkana oltava, sillä jos vastaavaa kuin mitä Lohjalla, on kaipaillut näille alueille, niin seliselit ovat olleet ei-eitä. 
"Näiden taajamien (tarkoitetaan Muurlaa ja Suomusjärveä) väestöpohja ei kuitenkaan nykysuunnitelmilla tule mahdollistamaan kaukojunien asemapaikkoja tai paikallisjunien liikennettä." 
Samantapaista postia tuli Väylävirastolta, kun sinne marraskuussa 2018 kirjoitin:
Salolaisten puolesta ratalinjasta päätti aikoinaan vain kaupunginhallitus. Olisi kyllä saanut olla valtuustotason asia. Moni on edelleen sitä mieltä, että YJ1 ratalinjaus olisi ollut parempi. 
Mikä on ollut Liikenneviraston ajatus? 
Oletteko edes miettineet tuota em. vaihtoehtoa ja/tai jos olette, niin vetoatteko nyt siihen, ettei enää tarvitse miettiä, eikä ajatella, kun kerta Salossa kaupunginhallitus on aikoinaan, vuosia sitten päättänyt, mistä rata kulkee. 
Maakuntaliiton kyllä tietää. Siellä vedetään niin Turkuun päin, että niitä ei - anteeks nyt vaan - niitä ei kiinnosta muu kuin päästä junalla äkkiä ohi Salon. Samaa mieltä näyttävät olevan tunnin junan puolesta puhujat. Tuskin edes muistavat, että täällä on kaupunki nimeltä Salo.
Minä yritän ymmärtää ja erottaa, mikä on tunnin  juna ja mikä tavallinen, siis Turun ja Helsingin väleillekin pysähtyvä juna. Siksi vierastan tällaista vastausta, joka esim. kaupunginjohtajamme minulle 14.5.2018 antamassa vastauksessa vilahtaa: "Näiden taajamien (tarkoitetaan Muurlaa ja Suomusjärveä) väestöpohja ei kuitenkaan nykysuunnitelmilla tule mahdollistamaan kaukojunien asemapaikkoja tai paikallisjunien liikennettä." x)
Minun mielestäni jos, siis jos Muurlassa ja Suomusjärvellä olisi asemat Salon lisäksi, niin kyllä näihin asukkaita saataisiin ja tänne uusia koteja rakennettaisiin. Niitä tulisi nopeasti. Odottamalla tarvittavan väkimäärän kasvua, po. asemia ei tule koskaan. Jos tuleva pyörii vain tunnin junassa, niin onhan tämän hankkeen eteneminen täkäläisittäin todella surullista seurattavaa!
 
Väyläviraston vastaus oli tällainen:

Vuonna 2010 on laadittu Espoo-Salo oikoradan YVA ja alustava yleissuunnitelma, joissa on käsitelty useita vaihtoehtoisia ratalinjauksia. Näiden pohjalta Varsinais-Suomen liitto on laatinut maakuntakaavan ja valinnut siihen tarkastelujen ja lausuntojen perusteella parhaimman ja mahdollisimman vähän ympäristöä ja suojelukohteita rasittavan ratalinjauksen.

 Nyt Väylävirasto suunnitteluttaa maakuntakaavan mukaiseen linjaukseen Espoo-Salo oikoradan yleissuunnitelmaa. Yleissuunnittelu on edennyt niin, että suunnitelmissa voidaan nyt esittää mahdollisia tulevaisuuden asemapaikkoja myös Muurlaan, Suomusjärvelle ja Lahnajärvelle, jos niiden maankäyttö kehittyy riittävästi. Tässä vaiheessa ei voida vielä sanoa, onko tulevaisuudessa Muurlan, Suomusjärven tai Lahnajärven asemalla pysähtyvä juna pikajuna vai tulevaisuuden taajamajuna.

 Helsinki-Turku nopean junayhteyden junaliikenne on suunniteltu niin, että yhden tunnin aikana kulkee

- yksi Express-juna molempiin suuntiin (pysähtyy Helsinki, Pasila, Kupittaa, Turku)

- yksi IC-juna molempiin suuntiin (pysähtyy Helsinki, Pasila, Leppävaara, Lohjan Lempola, Salo, Kupittaa ja Turku). Tämä juna on noin 13 minuuttia hitaampi kuin nopein juna, johtuen useammasta pysähdyksestä. Matka-aika Salosta Helsinkiin on noin 57 minuuttia ja Salosta Turkuun noin 29 minuuttia.

- Lisäksi Helsinki-Lohja välillä on 2 lähijunaa molempiin suuntiin, joka pysähtyy kaikilla väliasemilla.

 Suunnittelu jatkuu edelleen ja huhti- ja lokakuussa tulemme esittelemään yleisötilaisuuksissa uusia ratkaisuja.

Miksei meilläkin tehtäisi "lohjalaiset"? Joku minua paremmin juna -asioita osaava saisi nyt tehdä aloitteen! Sellaiseen kyl sit nimeni tuuppaisin!
"Ei meil" -otteen saisi keikauttaa toisinpäin ja kysyä "mitäs jos kuitenki?" 
Siis jos Muurlassa ja Suomusjärvellä olisi asemat Salon lisäksi, niin kyllä näihin asukkaita saataisiin ja tänne uusia koteja rakennettaisiin. Niitä tulisi nopeasti. 
Salossa tarttis ajatella sitäkin, miten muuttovirta saataisiin seis. Jos on cityllä ollut jonkun sorttista vetovoimaa, niin nyt viimeistään pitäisi etsiä sitä pitovoimaakin.
Miten olisi kunnolliset koulut (ja varmuus siitä, missä ne ovat), parit kolmet juna-asemat, plus vanhustenhoitoon kunnallisempi ote? Luit oikein. Kunnallinen ote, ei kiitos, ei enää yksityisten lisäämistä!
Muualta muuttaneet eläkeläiset kaupunkia kyllä kehuvat. Esim. terveyskeskuspalvelut ovat monen mielestä paljon, paljon paremmat kuin muualla. Kaupunkiin muuttaneet eläkeläiset ovat pääsääntöisesti vielä virkeitä, harrastavat vaikka mitä ja matkustavat. Tulevat siis toimeen omillaan, eivätkä vielä tarvitse esim. hoivapalveluja.
Mutta lapsiperheet! Heidän tänne saamiseen ja täällä pysymiseen tarvitaan nyt toimenpiteitä, muutakin kuin "joka päivä parempi Salo" hokemaa!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini