mitä maksaa?

Tiistai 12.3.2019 klo 18.40


§ 4 Marjatta Halkilahden valtuustokysymys vanhusten ruokailusta ja ikäkeskustoiminnasta

https://www.salo.fi/attachements/2019-03-08T11-54-3670.pdf

Marjatta Halkilahden kysymys kaupunginjohtajalle: ”Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksesssaan 30.01.2019/ 17 § päättänyt palauttaa Terttu Ryypön tekemän kuntalaisaloitteen vanhusten ruokailusta ja Ikäkeskustoiminnasta uudelleen valmisteltavaksi. Valmistelusta vastasivat apulaiskaupunginjohtaja ja kaupunkikehitysjohtaja.

Suomusjärveläisten vanhusten ruokailusta Kitulan alueella on palloteltu syksystä 2017 alkaen. Tuolloin ravitsemis- ja puhtaanpitopäällikkö teki viranhaltijapäätöksen, jonka mukaan ruokailun järjestäminen loppuisi sosiaali- ja terveystalossa. Ruokailumahdollisuutta ei kuitenkaan kuulemma lopetettu, sillä se vaan siirrettiin läheiseen vanhainkotiin.

Läheinen vanhainkoti on Kitulasta n. 1,5 km, eikä sinne ole pyöräilyeikä kävelytietä. Ikäihmiselle matka on kohtuuttoman pitkä. Harvemmin 80, 90 täyttäneillä on enää edes ajokorttia/omaa autoa

Vuoden 2019 talousarvioehdotuksesta luimme ravitsemis- ja puhtaanapitopalvelut -kohdasta (s.145) tällaista:

"Kaupungin vanhuspalveluilta on saatu ilahduttava tavoite; Kukonkallion hoivakodin ravitsemispalvelut siirtyvät takaisin kaupungin ravitsemispalveluille 1.1.2019 alkaen."

Nyt tuo näkyy kaupunkikehityslautakunnan tilinpäätöstiedoissa 2018 ja asia on muotoiltu näin (s.16):

"Hyvinvointipalveluiden päätös palauttaa Kukonkallion hoivakodin ravitsemispalvelut takaisin kaupungin järjestämäksi ilahdutti ja kohotti mieliä loppuvuodesta."

Kysymyksiä:

Jos hyvinvointipalvelut on todella tehnyt päätöksen, että se halusi Kukonkallion keittiön takaisin ruoanvalmistuskäyttöön, niin miksi hyvinvointipalvelut ei voinut tässä käyttää "samaa kaavaa" eli päättää, että suomusjärveläisten vanhusten ruokailupaikaksi palautetaan heidän pyytämänsä sosiaali- ja terveystalo?

Miten yhden kohteen kohdalla voidaan vitkutella ja pallotella, mutta toisessa tapauksessa kuin sormia näpsäyttäen palautetaan uudelleen käyttöön kokonainen keittiötoiminta?

Mitä Kukonkallion keittiön uudelleen käyttöönotto maksaa?

Mitä jouduttiin uudelleen hankkimaan ja millä hinnalla?

Entä henkilökunta? Montako työntekijää on palkattu ja mitkä ovat palkkauskulut?

Mitä maksaa, jos tämä 30.1.2019 sosiaali- ja terveyslautakunnalle valmistelussa esitetty, nyt siis uudelleen valmisteluun palautettu, toinen "mikäli -vaihtoehto" toteutettaisiin: Mikäli kaupunki päättää avata Suomusjärven terveystalolla ns. avoimen vanhusten ruokailupisteen uudelleen, toteutetaan se kuljettamalla ruoka ja ateriapalvelutyöntekijä Hintan hoivakodin valmistuskeittiöstä terveystalon ruokasaliin ateriapalvelutyöhön?

En todellakaan ole pahoillani siitä, että Kukonkallion keittiö otettiin uudelleen käyttöön, päinvastoin, mutta sitä en ymmärrä, millä periaatteella kaksi lautakuntaa viranhaltijoineen voi pallotella näin kuin nyt tästä toisesta ruokailun järjestämisesta palloteltu on.

Marjatta Halkilahti

kaupunginvaltuutettu

KD sitoutumaton

Kaupunginjohtajan vastaus:

Terttu Ryypön tekemän kuntalaisaloitteen vanhusten ruokailusta ja Ikäkeskustoiminnasta käsittely sosiaali- ja terveyslautakunnassa on kesken lautakunnan päättänyt palautettua 30.1.2019 § 17 asian uudelleen valmisteltavaksi. Suomusjärveläisten vanhusten ruokailua Kitulan alueella koskeviin kysymyksien osalta viitataan tässä vain tulevaan lautakunnan käsittelyyn. Jäljempänä vastataan Kukonkallion ruoanvalmistusta koskeviin kysymyksiin.

Mitä Kukonkallion keittiön uudelleen käyttöönotto maksaa?

1. Kukonkallion valmistuskeittiön uudelleen käyttöönoton perustamiskustannukset ilman arvonlisäveroa: koneet- ja laitteet 40 000 € + tilojen ja pintojen kunnostus 5 000 € + puhtaanapitopalvelujen tekemä perussiivous noin 2 000 € = 47 000 €.

2. Kukonkallion valmistuskeittiön ylläpitokustannukset ovat tammikuussa ja helmikuussa 2019 keskimäärin 19 000 €/kk sisältäen palkat, aineet ja tarvikkeet, palvelujen oston, hallinnon, muut kulut (sisäiset vuokrat) ja poistot.

Ravitsemispalvelut on kaupungin sisäinen palveluntuottaja. Kukonkallion hoivakodissa on kuusi asiakasosastoa, joissa on yhteensä noin 100-110 varmaa asiakasta vuoden jokaisena päivänä. Tarjotaan viisi ateriaa päivässä. Tavallisen ruokapäivän hinta 10,25 € ja erityisruokavalioateriapäivän hinta 13,53 €. Ravitsemispalveluiden Kukonkallion valmistuskeittiön talous kattaa hyvin kulut, poistot ja jopa ns. hallinnon vyöryt.

Mitä jouduttiin uudelleen hankkimaan ja millä hinnalla?

Hankittiin ravitsemispalveluiden investointimäärärahalla kaksi yhdistelmäuunia, jäähdytyskaappi, kahden levyn ravintoliesi, kaappipakastin ja vihannesleikkuri työtasoineen, sillä entiset oli sijoitettu ravitsemispalveluiden muihin tarpeisiin vanhentuneiden ja rikkoutuneiden tilalle. Kuuman ja kylmän ruoan toimitus kolmesti päivässä hoivakodin valmistuskeittiöstä kuudelle asiakasosastolle uusittiin lainsäädännön mukaiseksi hankkimalla kuusi kylmä- ja kuumakammiolla varustettua ruoan pyöräkuljetusvaunua. Aiemmin ruoka oli kuljetettu avonaisessa ns. tasovaunussa. Lisäksi uusittiin ammattikeittiörosterimateriaalia (kaapistoja ja hyllystöjä), jota myös oli sijoitettu niin ravitsemispalveluiden kuin vanhuspalveluidenkin muihin tarpeisiin. Hankintojen arvonlisäveroton arvo oli yhteensä noin 40 000 €.

Salon ravitsemispalvelujen vuonna 2009 hankkima yhden korin koriastianpesukone ja jo ennen kuntaliitosta hankittu kahden sekoittavan padan yhdistelmä otettiin käyttöön samoin kuin rosteriset työpöydät sekä kiinteät kylmiöt ja pakastimet. Hankinnat kilpailutettiin kaupungin hankinta- ja ravitsemispalveluiden yhteistyönä pitäytyen ravitsemispalveluiden investointimäärärahassa 2018.

Entä henkilökunta? Montako työntekijää on palkattu ja mitkä ovat palkkauskulut?

Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden vakanssi- eli työntekijämäärä ei saanut nousta eikä noussut Kukonkallion valmistuskeittiön käyttöönotossa. Siis uusia vakansseja ei perustettu. Kukonkallion valmistuskeittiölle siirrettiin ravitsemispalveluista vuoden 2018 aikana vapautuneet neljä vakanssia. Tämä mahdollistui kehitystyöllä ja töiden vähennyksellä esim. Vuorelan tehostetun palveluasumisen dementiayksikön siirryttyä Perniöstä Salon Tupuriin Attendo Oy:ltä vuokrattuihin väistötiloihin ja Attendon ruokapalveluiden piiriin toukokuussa 2018 sekä ravitsemispalveluiden jatkuvalla valmistus- ja palveluprosessien parantamisella. Vapautuneisiin vakansseihin haettiin täyttöluvat päiviteyin tehtäväkuvauksin henkilöstöjaostosta marraskuussa 2018. Valmistusja palveluprosessit uudistettiin neljälle työntekijälle, kun 31.12.2015 asti oli ollut viisi työntekijää ja Kukonkallion valmistuskeittiöön rekrytoitiin neljä työntekijää 1.1.2019 alkaen. Vakanssit: vastaava kokki 541 119, kokki 541 109 ja kaksi ravitsemistyöntekijää 541 076 ja 541 109.

KVTES:n ja työn vaativuuden arvioinnin (TVA) perusteella määritetyt tehtäväkohtaiset palkat ovat 1.1.2019 alkaen vastaava kokki 2235,44 €/kk, kokki 2024,16 €/kk ja ravitsemistyöntekijät 1964 €/kk. Neljän tehtävän palkkakulut lisineen ovat noin 130 000 €/v.

Mika Mannervesi Anu Sorvari-Happonen kaupunkikehitysjohtaja ravitsemis- ja puhtaanpitopäällikkö

--

Mites tämän Kukonkallion osalta edettiinkään?

Vuoden 2015 arviointikertomus kertoo tällaista:

Ravitsemispalveluiden tulevaisuuden toteuttamisvaihtoehtoja on selvitetty useampana vuonna ja vuoden lopussa valtuusto hyväksyi Arkea Oy:n osakkeiden oston. Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden tilikauden tuloksen on raportoitu olevan 175.000 euroa voitollinen. Kustannuslaskennan ja sisäisten kulujen kohdentamisen oikeellisuus tulee varmistaa erityisesti, kun ollaan vertaamassa oman tuotannon kustannuksia mahdolliseen toiminnan ulkoistamisen kustannuksiin. Ravitsemis- ja puhtaanapitopalvelun tuottamia puhtaanapito- ja ateriapalvelujen suoritehintoja tulisi tarkistaa säännöllisesti


Kommentit

12.3.2019 21.29  veronmaksaja

Minä vaan ihmettelen tätä: Ensiksi lopetetaan ruuan valmistaminen jossain päin kaupunkia, viedään ruuan valmistamiseen tarvittavat laitteet ja vehkeet pois ja sitten taas aloitetaan ruuan valmistus samassa paikassa uudestaan ja hankitaan ja asennetaan uudet laitteet ja vehkeet ao. paikalle.
Onko tämä kovin taloudellista ja kestävän kehityksen edellyttämää päätöksentekoa kaupungin viranhaltijalta?
Kysyy

18.3.2019 17.04  MäVaaN

Moness kaupungiss on järjestetty Seniori-neuvola toimintaa. Olisi toivottavast helpommin saavutettaviss kuin TK:een vaikeesti saatu vastaanotto-aika esim. lääkärill. Edellyttää tieätyst ett neuvola-toimintaa olis kaupungilla jossain lukuisista tyhjillään oleviss tiloiss, EI Meriniityll saakka. Ja vaikk Läntinen TK:kin, siihe on helppo jokasen tulla - mennä - käydä. Sitä kehuta kaupunkill muutenki! JOS ei Linjuriin Hyvinvointipiste viereist tila vois vuokrata ja sitt viäl Apuväline-lainaamo siihe. Jopa olis palvelui käteväst. Ota selvä siit SENIORI-neuvolast ja viä etteskesi. K i i t t i .


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini