Uusimmat kuvat

mielipiteen esittäminen

Keskiviikko 22.1.2020 klo 15:51



Mielipiteen esittäminen

Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat esittää arviointiohjelmasta kirjallisen mielipiteensä viimeistään 20.1.2020 mennessä. Viitteeksi tulee laittaa Dnro UUDELY/13887/2018.

https://www.ymparisto.fi/helsinkiturkujunayhteysYVA

Minä esitin.

Viimeisen päivän melkein viimeisinä tunteina sain oman motkotukseni lähtemään. Vaara oli, että se ei lähde mihinkään, sillä hotmail -postini kiukutteli melkein koko päivän, siis 20.1.2020 , enkä päässyt tästä tuohon. Sitten kun postin vihdoin viimein toimimaan sain, niin ei siinä enää niin hirveesti jäänyt miettimään, että onko tässä allaolevassa ihan kaikki, mitä mielessä olisi, puuttuuko jotain ja jos, niin mitä.

Ihan alusta puuttuu yksi sana. Se on Luvataan ja piti olla ennen tätä: "Helsinki–Turku -yhteysvälillä on strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä, sillä se yhdistää maan suurimman ja maan kolmanneksi suurimman kaupunkiseudun. Nopea junayhteys kaupunkien välillä tulee toteutuessaan palvelemaan laajaa joukkoa ihmisiä. Samalla hanke tukee radan varren kaupunkien ja kuntien maankäyttöä.", mutta nou hätä, eiköhän tuossa nyt taas jotain ole. Ei ole ensimmäinen kerta, kun väyläviraston hanketta ihmettelen ja moitin. 

Toivottavasti jätettyihin mielipiteisiin ei suhtauduta siten kuin näyttää nyt käyvän salolaisessa koulujen tulevaisuus - kuulemisissa. Kaupunkilaiset saavat sanoa sanottavansa, heitä olevinas kuullaan, mutta koulujen "tappolistaa" puolustavat taitavat istua korvatulpat korvissaan.

https://www.sss.fi/2020/01/salon-koulukeskustelussa-ollaan-vahvasti-vastakkain/

https://www.sss.fi/2020/01/salon-kylien-puolustaminen-jatkui-toisessa-kuulemistilaisuudessa/

Uusia asukkaita ja etenkin lapsiperheitä tähän cityyn saadaan vain, jos mahdollistetaan kuntaliitosSalon entisiin kuntiin, niiden kylille toimivat palvelut. Kannattais muistaa, mitä on luvattu:

https://www.salo.fi/attachements/2018-11-12T10-18-4770.pdf

Uuden kunnan visio on seuraava: Salo on 2010-luvulla kymmenen kunnan taitavasti yhdistynyt, kehittyvä viherkaupunki, jossa luova teknologia, rikas kulttuuri ja vireä maaseutu kohtaavat ja jossa eri-ikäisten ihmisten on hyvä elää, opiskella, tehdä työtä ja harrastaa.

On tyhmää parkua, sitä, että lapsimäärä vähenee ja siksvarten tarttee pieniin kouluihin teipata ulko-ovelle "toiminta lopetetaan" -lappusia. Vähenee se lapsimäärä muuallakin. Minun mielestäni Salo -city tarttee houkuttimia ja kyläkoulujen Salo olisi tällaiseen just sopiva. Jos kouluja lakkautetaan ja väki entisestään vähenee, niin kyllä tunnin junaa -fanittavienkin tarttis huolestua! Saloa isosemmat päättäjät Turussa ja Helsingissä voivat tulevaisuudessa todeta, että miks sitä Saloon pitäisi lainkaan pysähtyä, eihän siellä enää koht asukkaitakaan ole! 

Tässä Helsinki - Turku , nopea junayhteys -hankkeeseen jättämäni posti:

Lähettäjä: Marjatta Halkilahti
Lähetetty: maanantai 20. tammikuuta 2020 19.36
Vastaanottaja: kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi
Aihe: Dnro UUDELY/13887/2018.

 

"Helsinki–Turku -yhteysvälillä on strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä, sillä se yhdistää maan suurimman ja maan kolmanneksi suurimman kaupunkiseudun. Nopea junayhteys kaupunkien välillä tulee toteutuessaan palvelemaan laajaa joukkoa ihmisiä. Samalla hanke tukee radan varren kaupunkien ja kuntien maankäyttöä." 

..ja todetaan:  

Hankkeesta vastaavan on oltava selvillä hankkeensa ympäristövaikutuksista.

Helsinki - Turku, nopea junayhteys -hankkeesta saa esittää kirjallisen mielipiteen.

Minä esitän kaksi.

  1. Strateginen merkitys tulee Salon kaupungille olemaan olematon. 

On moneen kertaan tullut esille myös se, että nopea yhteys tulee toimimaan vain Turun ja Helsingin välillä. Salossa ei pysähdytä, eikä Muurlassa, eikä Suomusjärvellä. 

"Näiden taajamien (tarkoitetaan Muurlaa ja Suomusjärveä) väestöpohja ei kuitenkaan nykysuunnitelmilla tule mahdollistamaan kaukojunien asemapaikkoja tai paikallisjunien liikennettä." 

https://www.salo.fi/attachements/2018-06-18T12-21-5070.pdf

https://www.marjattahalkilahti.fi/blogi/2019/02/27/28981

 2. Hankkeesta vastaava ei ole "kartalla" ympäristövaikutusten suhteen, eikä ilmeisesti välitä siitä, millaiseen maastoon rataa linjataan. Eihän siitä välitä edes Salon kaupunki.

Laitan liitteksi kuvan x), joka kertonee millaiseen maastoon sitä esim. Muurlassa yritetään. Maasto on samantapaista kuin on Mahtinaisentien molemmin puolin oleva pelto. Po. tietä päivittäin käyttävä tietää, kuinka huojuva tie parhaillaankin on, eikä siihen mitään parannusta ole odotettavissa. Ei sitä uskaltanut vuonna 2017 luvata edes kaupunginjohtaja. 

 

https://www.salo.fi/attachements/2017-12-20T07-43-1070.pdf

Hankkeesta vastaavalle suosittelen tutustumista tämän linkin takaa löytyviin juttuihin:

https://tunninjunatuhoaa.blogspot.com/

Marjatta Halkilahti

Riihenperäntie 47

25 130 Muurla

 

--

x) Kuva ei tässä näy, mutta moni lukijoistani on facebookilainen. sieltä sen löytää. Tässä alueen talvinen maisema ja kyllä ajateltu ratalinjaus tätäkin maisemaa halkaisee:  https://www.marjattahalkilahti.fi/albumi/kuvia/481666


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini