Uusimmat kuvat

ei hyvä

Maanantai 11.5.2020 klo 22:10


Salo lähtee mukaan Tunnin junan hankeyhtiöön

Salo lähtee osakkaaksi Turun Tunnin juna Oy:öön ja sitoutuu hankeyhtiön pääomittamiseen enintään 3,74 miljoonalla eurolla. Kaupunginvaltuusto päätti osakkuudesta maanantaina etäkokouksessaan kahden äänestyksen jälkeen äänin 35-15 (1 poissa).

https://www.sss.fi/2020/05/salo-lahtee-mukaan-tunnin-junan-hankeyhtioon/

--

Piti oikein googlettaa, montako juna -juttua minä olen esiin nostanut. Löytyy noita muutama. 

https://www.marjattahalkilahti.fi/blogi/2018/11/30/27512

https://www.marjattahalkilahti.fi/blogi/2019/01/16/28224

https://www.marjattahalkilahti.fi/blogi/2019/02/27/28981

https://www.marjattahalkilahti.fi/blogi/2019/04/19/29902

https://www.salo.fi/attachements/2018-06-18T12-21-5070.pdf

Muistuu mieleen myös valtuustoseminaari tammikuulta 2018 Ruissalossa. Työpajassa 5 oli esillä mm. tuo nk. tunnin juna.

Seminaarissa mukana olleista iso osa on ilmeisesti saamansa työpajamateriaalit jo silpunnut tai arkistoinut mappi ööhön.

Iso osa päättäjistä on unohtanut ainakin yhden asian, nimittäin tämän: nykyinen kaupunginvaltuusto, ei edellinenkään, eikä sitä edellinen ole koskaan päättänyt mitään radan linjauksista. Salolaisten puolesta ratalinjasta päätti aikoinaan vain kaupunginhallitus. Eikö siihen edelleenkään valtuustotaso saisi millään lailla puuttua?

Tänään Saku Nikkanen (sd.) esitti hankeyhtiöön lähtöä sillä ehdolla, että ratalinjaus muutetaan moottoritien yhteyteen.

Ei onnistunut! Nikkasen kanssa samaa mieltä oli sentään 14 valtuutettua.

Em. seminaarin osanottajille jaetussa yhteenvedossa (työpaja vitosen) viuhahti mm. tällainen lause: Nykyinen ratalinjaus on sellainen, jota on lähdetty hieman kyseenalaistamaan, vaikka suunnittelutyö on jo käynnistymässä. Pitää olla tarkkana asian kanssa ja hakea yksimielisyyttä kaupungin sisällä entistä vahvemmin. 

Onko haettu? 
Ei tässä koko aikana itse ratahanketta ole vastustettu, vaan vastustettu on sitä hölmöä linjausta.
Kuinkahan moni tänään hanketta kannattanut ja rahoitusta luvannut voi kertoa, oliko radan linjaus esillä esim. Ruissalossa. Ei taida sellaisia löytyä. VoiVoi. Rahaa kyl löytävät..

--

Päättäjä en enää ole. Muuten vaan motkotin. Ja ihmettelen..


Kommentit

12.5.2020 9:05  Terttu Ryyppö

Se on niin, että kaupunginhalllitus näköjään päättää kauaskantoisista merkittävistä hankkeista, kuulematta äänestäjien mielipiteitä, ja kenties ottamatta selvää taustoista ja koko hankkeen taloudellisista ja ympäristövaikutuksista. Se kun on niin helppo mennä esittelijän ehdotuksen mukaan. Mutta kun tarvitaan rahaa hankkeeseen, täytyy valtuusto kutsua hyväksyjäksi ja rahoittajaksi.
1023:lle salolaiselle äänestäjälle suunnattu kysely osoitti, että 71 % oli hanketta vstaan ja 26 % puolesta.
Kansan valitsema valtuusto äänesti puolesta 35-15. Ja tätä kutsutaan demokratiaksi....

12.5.2020 10:27  ystävä

Hallintovallan tulisi kunnioittaa ja toteuttaa kansan tahtoa. Salossa on kummallista vallan käyttöä.

12.5.2020 10:58  Marjatta

Kun koronasta joku päivä päästään, niin huomataan, että iso osa ihmisistä, jotka ovat nyt joutuneet etätöihin, voivat jatkossakin toimia näin. Etätyöläisen ei tunnin junan perään tarvitse haikailla, ei Turkuun, eikä Helsinkiin päin.

En edelleenkään ymmärrä sitä, miksi ratalinjausta ei Salon kaupungin alueelta ole voitu tarkentaa. Mennä rymistellään eteenpäin mustat laput silmillä ja vanhentunein tiedoin: "Salon kaupunginhallitus antoi oikorataa koskevasta ympäristövaikutusten
arviointiselostuksesta lausuntonsa 25.10.2010 ja maakuntakaava-ehdotuksesta 5.9.2011."

Salossa on unohdettu sanat demokratia ja suunnitelmien päivittäminen. Turku näyttää määräävän kaapin paikan!

12.5.2020 13:30  Entinen kuntalainen

Niinpä. Salolaiset ovat ja ovat aina olleet Turun talutusnuorassa.
Uskon, että Salon tulevat päättäjät ovat fiksumpia kuin nykyiset. Heillä on muitakin arvoja kun jatkuva vouhottaminen taloudellisesta kasvusta, jolla silläkin on rajansa, ja elinvoimaisuudesta. Ja että he ottavat myös vastuun päätöksistään, niin taloudellisesti kuin muutenkin.
Ei näy Väylävirastokaan YVA-ohjelmassaan Salon elinvoimaisuuteen uskovan, koska arvioitu väkiluku 2040 on 43 900.
Salon houkuttavuutta lisäisi varmaan sekin, jos kaupunki vähänkin viitsisi fiksata kaupunkikuvaansa mm. rakennuksineen ym. alueineen.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini