häiriötön ja sujuva liikenne?

Tiistai 19.5.2020 klo 19.18


https://www.sss.fi/2020/05/keltaiset-sulkuviivat-haviavat-teilta-uusia-viivoja-on-jo-maalattu-teille-salossa/

Keltaiset sulkuviivat häviävät teiltä – uusia viivoja on jo maalattu teille Salossa

– Siirtymäaikana teillä on käytössä sekalaisia merkintöjä, kun viivoja maalataan uusiksi eri aikoina. Teillä näkyy parin vuoden aikana sekä valkoisia että keltaisia viivoja, sanoo Varsinais-Suomen ely-keskuksen päällysteinsinööri Tero Ahokas.

--

Tänään ajoin vanhaa ykköstietä Suomusjärvelle ja takaisin, tai no, jos tarkkoja ollaan, niin Kitulaan saakka vain. Keltaisia viivoja ei tiellä näkynyt, mutta se, mitä näkyi oli meikäläisen silmissä oikein yllätysten yllätys. Muurlan Lasista kun käännyin tälle nk. seututielle, niin se näytti just asfaltoidulta. Oli hieno kun mikä, mutta ohitusnousukaista, se oli tallessa. Kuinka olikin? Tallessa olivat ne muutkin, jotka tällä välillä Kaukelmaa-Kitula olleet on.

Kun ohituskaista poistettin Muurlan alueelta, niin seliseli oli mm. tällaista:

" Pääperusteet purkamiselle ovat saavutettava kustannussäästö ja vähentyneet liikennemäärät. Kustannussäästöt syntyvät päällystämisestä, ajoratamaalauksista ja talvihoidosta.  Mt 110 vieressä kulkeva nykyinen vt 1 mahdollistaa häiriöttömän ja sujuvan liikenteen. Tienpitäjä, tässä tapauksessa valtio, voi itse päättää toimenpiteistä jotka kohdistuu tiealueella olevaan tiestöön. Toimenpiteen kohdistuttua olemassa olevaan tiestöön tiealueella ei ole tarvetta tehdä tiesuunnitelmaa ja pyytää siitä lausuntoa.

Mt110 ei ole enää valtatie vaan seudullinen tie. Seudullisella tiellä ei pyritäkään häiriöttömään liikenteeseen vaan se palvelee kuten nimikin sanoo seudullista liikennetarvetta eikä pitkänmatkan liikennettä.

Päätöksen ohituskaistan purkamisesta on tehnyt var ely-keskuksessa Toiminnanohjauspäällikkö Pekka Puurunen, Kunnossapidonasiantuntija Jukka Heikkilä ja Aluevastaava Markus Salminen.
Päätös perustuu mm. kustannuslaskelmiin, tieluokkaan ja liikennemäärään. Päätös on tehty sisäisessä neuvottelussa mistä ei ole tehty pöytäkirjaa. Vastaavanlaisia asioita joudumme päättämään täällä lähes päivittäin. Päätös tehdään kuitenkin aina vasta selvitysten jälkeen.

jne."

Lisää tämän linkin takaa: https://www.marjattahalkilahti.fi/blogi/2018/05/24/24915

--

Hyvä vaan, että kaistat on jätetty, mutta tuskin tällä osuudella, Kaukelmaa – Kitula nyt niin hirveän kauhean kovaa iikennettä on verrattuna siihen, mitä tuossa pitkässä loivassa nousussa Ylisjärven jälkeen Muurlassa on, nousussa, josta mm. rakenteilla olevaan Korvenmäen jätepolttolaan ajetaan. Kaikki rekat eivät Mathinaisentietä pitkin Korvenmäkeen kulje, eivät myöskään Turun suunnasta, en usko, en.

Taitaa olla pikkusen tuuliviirimäistä tuo Herra Valtion päätöksenteko! Sen verran voisivat kyl viiriä taas heilautella, että päättäisivät palauttaa poistamansa Muurlan ohituskaistan!


Kommentit

19.5.2020 20.34  ÄäniKylält

Ne ohituskaistat ova Helsinkin suuntaan kaikk jäljell Saukkolaan saakka ainaki ja nopeus kuitenki vaa 80km/h. Oliva Yltjärveläisekkki sillo harmisass ku ohari sielt poistetti, mutt ei se aut jos itekses harmittele. Sitt nopeus alennetti 80:hin ja mä sihisi. Viime viikoll yllätysten ylläri - 100:sen nopeus oli palautettu Suolopentienhaarast Lasin risteykseen! Ett pari-kolm kilsa saa aja lujempaa. Mutt positiivist kumminki tänä korona aikan.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini